Mazda Co. med positivt driftsresultat. Mazda Europa med ny CEO.

Mazda rapporterer salgsvolum og driftsresultat

Mazda Motor Corporation har presentert resultater for finansåret som ble avsluttet 31. Mars 2021. Selskapet rapporterer et globalt salg på 1.287.000 biler og et driftsresultat på ¥8.8 mrd (ca MNOK 716) for perioden.

Mazdas to største markeder, Nord-Amerika og Kina, økte sine volumer med salg på henholdsvis 403.000 biler (+2%) og 228.000 biler (+8%). I hjemmemarkedet Japan ble det solgt 176.000 biler (-13%) mens Europa opplevde den største nedgangen med et volum på 178.000 enheter (-32%).

Mazda Motor Norge leverte et kraftig økt volum på 3.246 enheter (+28%) i perioden.

Ny President og CEO for Mazda Europa

Mazda Motor Europa (MME) annonserer at Martijn ten Brink vil tiltre som ny President og CEO med effekt fra 24. juni 2021. Ten Brink kommer fra stillingen VP Sales & Customer Service hos MME og han har bred erfaring fra en rekke stillinger både hos MME og i ulike NSCer. Han hadde en nøkkelrolle i teamet som satte opp Mazda Motor Norge og Mazda Motor Sverige i begynnelsen av 2004, og han var markedsdirektør i regionen frem til 2005.

Martijn ten Brink etterfølger Yasuhiro Aoyama som har ledet Mazdas europeiske drift siden 2019. Aoyama returnerer til hovedkontoret i Hiroshima hvor han inntar stillingen Director, Senior Managing Executive Officer Oversight of Global Marketing, Sales and Customer Service.