2022 Mazda MX-5

2022 Mazda MX-5: Enda bedre kjøreegenskaper

Kolbotn, 16. desember 2021. Mazda meddeler at de vil lansere en oppgradert utgave av den ikoniske roadsteren MX-5 i tide til kabrioletsesongen 2022. Neste års modell kommer med funksjonalitet som forbedrer kjøreegenskapene ytterligere, og i tillegg introduseres både en ny spesialmodell og en ny eksteriørfarge.

Kinematic Posture Control

For å forbedre bilens allerede lovprisede kjøreegenskaper har Mazda utviklet et nytt system som de kaller Kinematic Posture Control (KPC). Teknologien er eksklusiv for MX-5. Systemet virker ved at det oppdager hastighetsforskjell mellom bakhjulene når bilen svinger og legger et lett bremsetrykk på det indre bakhjulet. Dette forhindrer løft, forsterker egenskapene til bilens multi-link bakhjulsoppheng og reduserer krenging. KPC er mest effektivt når det stabiliserer bilen i svinger hvor det oppstår høye G-krefter og på dårlig vei. KPC innføres som standardutstyr på alle MX-5 modeller og systemet tilfører ingen ekstra vekt.

Spesialmodell og ny eksteriørfarge

I forbindelse med oppdateringen av MX-5 lanseres en ny spesialmodell kalt Terracotta. Modellen skiller seg fra en normal MX-5 2.0 ved at setende er trukket i eksklusivt og terracotta-farget skinn. I tillegg er bilens soft top i en mørkeblå nyanse.

Spesialmodellen «White Edition» som ble innført i 2021 videreføres.

Alle MX-5 modeller blir tilgjengelig i den nye fargen Platinum Quartz, mens Snowflake White forsvinner ut av sortimentet.

Drivlinjer

Dagens drivlinjer videreføres, hvilket betyr at kunder har valget mellom en 1.5L Skyactiv-G motor som yter 132 hk eller en 2.0 Skyactiv-G motor som yter 184 hk. Mazda MX-5 er kun tilgjengelig med en 6-trinns manuell girkasse i Norge.

Leveranser av 2022 Mazda MX-5 starter i mars.

Se vedlagte press kit for tekniske spesifikasjoner og flere detaljer.

DriveTogether

Vi i Mazda liker å gjøre ting på vår egen måte. Utfordre det konvensjonelle. Og trosse nåværende måte å tenke på. Det er historien og utfordringene vi har stått ovenfor som har formet oss og gjort oss til det vi er i dag. Og ikke minst - den unike mentaliteten og stå-på innstillingen. Vi tror sterkt på å utfordre konvensjonen for å gjøre ting bedre. Dette har ført til flere banebrytende løsninger som kan oppleves i hver eneste Mazda vi bygger. Det er vi stolte av.

Mazda Motor Norge

Lienga 2