Kjøpe bolig uten egenkapital?

Kjøpe bolig uten egenkapital?

Snart kan du kanskje kjøpe bolig uten egenkapital eller hjelp fra foreldre. Det finnes en mulig løsning som heter egenkapitalgaranti.

Det er dessverre en kjensgjerning at det er vanskelig for unge å komme inn på boligmarkedet. Kravet til egenkapital gjør at det for mange vil ta mange år å spare opp nok penger for å kjøpe egen bolig.

Bankene kan tilby lånefinansiering på inntil 85 prosent av boligens verdi. Boligkjøperen må ha resterende 15 prosent av kjøpesummen på konto – kjent som egenkapital. Med en normal boligpris på flere millioner kroner, blir 15 prosent en betydelig sum.

En del unge kan få hjelp av sine foreldre til å klare dette. Mange andre blir stående utenfor boligmarkedet. Selv om de egentlig har gode muligheter til å betjene et lån på inntekten sin, gjør egenkapitalkravet at de ikke får denne muligheten før de har rukket å spare opp flere hundre tusen kroner.

Dette blir vanskeligere når man må leie bolig i mellomtiden. Bare hittil i år har leieprisene steget med 7,7 prosent.

Matrix Insurance AS, en av Norges fremste formidlere av garantier og forsikringer, har utviklet produktet egenkapitalgaranti, for å løse denne problematikken.

– Vår ambisjon er å tilby en egenkapitalgaranti til boligkjøpere som ville vært kvalifisert til å få boliglån, dersom de hadde oppfylt kravene i Utlånsforskriften, sier daglig leder i Matrix Insurance, Håvard Hellum.

Oppskriften på egenkapitalgaranti er ganske enkelt at boligkjøper søker og får innvilget et hovedlån på 85 prosent av kjøpesummen. Deretter får boligkjøper innvilget et topplån på inntil 15 prosent som sikres gjennom en garanti. Garantien stilles av garantiselskapet som sikrer at banken vil få utbetalt garantiens verdi, dersom boligkjøperen misligholder topplånet.

Egenkapitalgaranti vil for det første gjøre det mulig for flere unge å komme inn på boligmarkedet. I tillegg kan det bidra til at flere boligprosjekter faktisk settes i gang.

– Forutsetning for å få etablert egenkapitalgaranti er avhengig av at Matrix får en bank til å akseptere løsningen. Matrix er i dialog med flere banker om produktet, sier Håvard Hellum.

Kategorier

Matrix Insurance AS er en forsikringsformidler som er registrert i Finanstilsynet.

Etablert i 1991 og forvalter i dag personforsikrings-, skadeforsikrings- og garantiprogram for ca. 60 000 ansatte innen ulike yrkeskategorier, fordelt på over 6 000 bedrifter.

Matrix har 17 ansatte med høy kompetanse og integritet. Vi jobber hver dag for å tilfredsstille alle våre nåværende og fremtidige kunder, og har som mål å være den beste leverandøren av forsikringer og garantier i Norge.

Håvard Hellum

Pressekontakt Daglig leder 91 10 83 11