Slik lager du favorittdessertene til jul

Julemiddagen blir for mange ikke helt den samme hvis den ikke avsluttes med favorittdesserten. I følge tall fra Norsk Juleindeks er riskrem den desserten de fleste spiser på julaften – men favorittene er mange. Her får du oppskriftene på dessertfavorittene.

Den store norgesfavoritten er helt klart riskrem. Kokk og matfaglig rådgiver i MatPrat, Marit Løvbrøtte, har et lite tips for å få riskremen ekstra god.

– Til riskremen kan du enten bruke risgrøt du har kokt selv eller en ferdigkjøpt risgrøt. Mitt hemmelige triks, som jeg får mye skryt av, er å smake til riskremen med vaniljesukker, sier Løvbrøtte, før hun legger til at det også går an å gjøre seg litt ekstra flid med sausen.

– Mange kjøper en ferdig bringebærsaus, og er fornøyd med den. Hvis du vil ha en enda bedre smak kan du enten lage en god bringebærsaus av frosne bringebær, vann og sukker eller du kan lage en vanlig, rød saus av saft som du jevner med potetmel. I vår familie har vi tradisjon for å lage rød saus av kirsebærsaft. Det gir en fyldig og god smak på den røde sausen, fortsetter Marit Løvbrøtte i MatPrat.

Oppskrift på riskrem og hjemmelaget bringebærsaus.

Her er Marit sine tips til andre søte julefavoritter:

Multekrem

– Å lage multekrem er utrolig raskt og enkelt – i hvert fall om en ikke trenger å plukke multene selv. Rør bærene forsiktig med en passende mengde sukker og bland med pisket kremfløte. Server gjerne multekremen i krumkakeskåler. Du kan også servere strull eller krumkaker ved siden av multekremen, sier Marit Løvbrøtte i MatPrat

Her finner du oppskrift på multekrem og krumkaker

Pana cotta

– Panna cotta er en dessert vi ser er svært populær i forbindelse med julen. Kanskje ikke akkurat julaften, men gjerne i løpet av de neste dagene. Panna cotta kan du for eksempel servere med appelsinsaus eller bringebærsaus. Min erfaring er at panna cotta er en barnevennlig og god dessert med mild og god smak av fløte og vanilje. Ekstra godt blir det med litt frisk saus på toppen fortsetter Løvbrøtte.

Her finner du oppskrift på panna cotta og panna cotta med appelsinsaus

Karamellpudding

Karamellpudding er en riktig festdessert! Det er nesten litt høytidelig å sette fram en hel karamellpudding og sende den rundt bordet. I følge Marit, så er ikke karamellpuddingen å vanskelig som mange skal ha det til.

– Det er slett ikke vanskelig å lage karamellpudding. Det avgjørende er at man tør å stole på at «nå er karamellpuddingen ferdig». Dette kjenner du ved å bruke en skje som du først dypper i vann og deretter kjenner på karamellpuddingen med baksiden av skjeen. Bli ikke bekymret om karamellpuddingen «disser og skjelver» - for det gjør den – men kjenn etter om karamellpuddingen gir litt motstand mot skjea i stedet for å skli ned i puddingen. Kjenner du denne motstanden, så er puddingen ferdig. Dette tar gjerne ca. 2 timer for en helt full 1 ½ -liters form, sier Marit Løvbrøtte, før hun legger til at karamellpuddingen stivner ytterligere når den er kald, og bør derfor lages dagen før.

Her finner du oppskrift på karamellpudding

Crème Brûlée

– Crème Brûlée er en slektning av karamellpuddingen. Den lages i porsjonsformer og krever kanskje litt mindre mot å gi seg i kast med. Det morsomme med Crème Brûlée er at man skal drysse et tynt lag brunt sukker på toppen og deretter brenne sukkeret til et tynt karamellag på toppen. Til formålet kan du enten bruke en dertil egnet crème brûlée-brenner eller også en skibrenner. For øvrig funker det helt fint å sette formene under grillelementet i stekeovnen noen minutter også, sier Løvbrøtte.

– Crema Catalana er en pudding med god kanelsmak. Den smaker helt nydelig med appelsinbåter, og er et godt dessertvalg i julen. Her kan du kanskje overraske noen gjester som ikke har smakt dette før, fortsetter hun.

Her finner du oppskrift på hjemmelaget Crème Brûlée og Crema Catalan

Hjemmelaget iskrem

– Hjemmelaget iskrem er et smakfullt og smart valg om du har mye som skal ordnes til et selskap. Lag iskremen når du har god tid og sett den i fryseren. Ta opp isen omtrent et kvarter før servering, slik at isen blir myk nok til å skjære i skiver. Vi har flere gode oppskrifter på iskrem: bringebæris, isparfait med brente mandler eller hva med hjemmelaget iskrem med lakris og bringebær? avslutter Marit Løvbrøtte, kokk og matfaglig rådgiver i MatPrat.

• norsk juleindeks