MAN Truck & Bus overleverer 26 tonns elektrisk lastebil til Posten

I dag tar Posten i bruk sin største elektriske lastebil på 26 tonn. Dagens lansering markerer starten på Postens arbeid med å gå over til fornybar energi på de store kjøretøyene.

Den nye elektriske lastebilen fra MAN er tre ganger større enn den største elektriske bilen Posten har i dag. Den skal kjøre gods og pakker til Post i butikk og bedriftsmottak i Oslo sentrum og erstatte et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy.

- Vi ønsker at flest mulig av våre kjøretøy skal bli fossilfrie og vi er kommet langt i å nå det målet på biler hvor det har vært mulig. Posten og Bring har nå en kjøretøypark som har en fornybarandel på 26 prosent. At vi nå får en 26 tonns lastebil som går på elektrisitet, er et stort skritt på veien mot målet, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

Den nye elektriske lastebilen fra MAN er den første i Norge og en av de første som leveres av denne størrelsen fra MAN i hele Europa.

- Miljøvennlige løsninger har høy prioritert hos Posten og vi er svært stolte av å være en del av denne satsningen. Som produsenter må vi ta vårt ansvar for at vi skal lykkes med avkarbonisering av transport. Utleveringen av vår første helelektriske lastebil til Posten er en merkedag for MAN i Norge, sier salgsdirektør i MAN Truck & Bus Norge, Lars B. Sand.

Om MAN eTGM

MAN eTGM er en helelektrisk distribusjonsbil med en totalvekt på 26 tonn og opptil 11 tonn nyttelast. Skapet er åtte meter langt pluss bakløfter. Avhengig av bruksområde og klimatiske og topografiske forhold, har lastebilen en rekkevidde på opptil 200 kilometer.

Distribusjonsbilen er en del av en mindre serie elektriske lastebiler som MAN har levert til forskjellige europeiske kunder siden slutten av 2019.

MAN eTGM oppfyller alle de viktigste kravene som stilles fremtidens godstransporttjenester: Den er stille og uten lokale utslipp og stor nok til å ta seg av ordinære transportoppgaver. MAN eTGM har en total tillatt vekt på 26 tonn og drives av en 264 kW (360 hk) elektrisk motor, som gir et maksimalt dreiemoment på 3100 Nm. Hjelpeenheter som servostyring, luftkompressorer og klimaanlegg er elektriske, med energiledelsessystemet som styrer dem etter behov for å sikre energibesparelser.

Kraften til lastebilen leveres av litiumionbatterier fra Volkswagen Group. Disse er plassert under førerhuset over forakselen, hvor dieselmotoren er plassert i konvensjonelle biler. Andre batterier finnes på bilens ramme. Batteriene kan lades med vekselstrøm med en ladekapasitet på 22 eller 44 kW, eller med 150 kW likestrøm (hurtiglading).MAN eTGM kjører 100 prosent på strøm fra store batteripakker som er plassert på undersiden av lastebilen.

Som en del av satsningen på nullutslipps kjøretøy tilbyr MAN Truck & Bus allerede serieproduksjon av elektriske og gass drevne bybusser og elektriske varebiler.

Driftserfaring med helelektriske lastebiler basert på MAN eTGM siden 2018

MAN leverte de første ni helelektriske distribusjonsbilene til partnerfirmaer i det østerrikske rådet for bærekraftig logistikk i midten av september 2018 (Austrian Council for Sustainable Logistics). I desember 2018 mottok Porsche ytterligere et kjøretøy for anleggslogistikk på produksjonsstedet Zuffenhausen i Tyskland. Alle de 10 kjøretøyene har siden gjennomgått praktiske forsøk innen forskjellige distribusjonslogistiske applikasjoner, inkludert mat og kjøletransport, distribusjon av stykkgods og delelogistikk i bilindustrien. Kunnskapen som er oppnådd sammen med CNL-selskapene og Porsche i vanlig logistikk, er blitt innlemmet i serien med eTGM-er, hvor de første bilene har blitt, eller vil bli levert til andre europeiske kunder i løpet av 2020/21. Disse inkluderer supermarkedet kjeden Franprix i Frankrike i samarbeid med logistikkselskapet Zamenhof, SPAR Handels AG i Sveits, Kesko-handelsgruppen i Finland og kartongspesialisten Wenner GmbH og Schwarz Logistik GmbH i Tyskland. I Danmark startet melkelogistikkselskapet Arla nylig drift av en eTGM, i Belgia vil bryggerikonsernet AB Inbev også bruke eTGM og i Luxembourg vil en eTGM være på vei for selskapet Biogros. Og fra nyåret 2021 kjører eTGM gods og pakker til Post i butikk og bedriftsmottak i Oslo sentrum.

• Frakt, transport

• man truck & bus norge
  • nullutslipp
  • posten
  • elektrisk lastebil
  • etgm
  • fosilfritt
  • miljøsatsning

MAN Truck & Bus er en av Europas ledende produsenter av nyttekjøretøy og transportløsninger og omsatte for om lag 11 milliarder euro i 2019. Produktporteføljen omfatter varebiler, lastebiler, busser, gass- og dieselmotorer, samt serviceløsninger innenfor persontransport og godstransport. MAN Truck & Bus er et selskap i TRATON SE og har over 37 000 ansatte globalt.

Claus Lindholm

Pressekontakt Head of Market Communication – Scandinavia (+45) 20 10 80 67