Ukrainske Nadiia fikk jobb i barnehage

Ukrainske Nadiia fikk jobb i barnehage

Ukrainske Nadiia fikk jobb i barnehage i Ålesund gjennom Manpower. «Arbeid er viktig for personlig utvikling og gir mulighet til å bidra til lokalsamfunnet», sier hun.

Da det brøt ut krig i hjemlandet Ukraina, flyktet Nadiia Boieva (44) til Ålesund i Norge sammen med sønnen sin på 6 år. Mannen hennes måtte bli igjen da ingen menn i alderen 18-60 år får forlate landet.

– Vi forsøker å snakke sammen hver dag. Av og til sliter vi med å få kontakt på grunn av dårlig internett i Ukraina. Det er veldig vanskelig å være så langt fra hverandre, men mannen min er glad for at sønnen vår bor i Norge slik at han slipper å høre sirener og bomberaketter. Det er bedre og tryggere for sønnen vår å være her nå, sier Nadiia.

Fikk jobb gjennom Manpower
I Ukraina hadde hun ulik arbeidserfaring både fra helse og økonomi. Hun jobbet først som jordmor på en fødeavdeling og kvinneklinikk i mange år, og deretter byttet hun fagfelt og var salgssjef for designklær i en nettbutikk.

– Jeg ønsker å dra tilbake til Ukraina når krigen er over, sier hun på godt norsk.

Da Nadiia kom til Norge deltok hun på introduksjonskurset for Ukrainske flykninger i Ålesund. Det var her hun lærte seg norsk, og også her hun første gang fikk høre om Manpower. Representanter fra Manpower var invitert til voksenopplæringen for å holde foredrag. Nadiia hadde lenge søkt jobber i Norge uten hell.

– Da tok jeg kontakt med Manpower. De visste hvor det var behov for arbeidskraft. De foreslo at jeg kunne jobbe i barnehage. Selv om det var et nytt område for meg, var jeg veldig positiv. Det har vært en veldig bra erfaring for meg, og gjorde også at jeg har blitt bedre i norsk. Jeg liker å jobbe, og trives ikke med å sitte hjemme uten å ha noe å gjøre, sier Nadiaa.

Hjelper flyktningene i jobb
Olga Vlasenko Johansen jobber som lærer på voksenopplæringen i Ålesund. Hun er en av de første mange flyktninger blir kjent med når de kommer til Norge. Hun har også tatt etterutdanning som karriereveileder, og synes det er veldig motiverende å se når flyktninger hun blir kjent med kommer seg inn i arbeidslivet.

– Jeg synes jobben min er fantastisk. Jeg får møte nye mennesker og hjelpe dem. Det er veldig givende arbeid, sier hun.

Det er krav om at det skal være minst 50 prosent arbeidsrettet innhold i introduksjonsprogrammet for ukrainske flyktninger allerede etter 3 måneder. Olga og hennes kolleger gjør så godt de kan å hjelpe ukrainere inn i jobb.

Det er over 77 000 ukrainere som har kommet til Norge etter Russlands invasjon i Ukraina, og svært mange av dem sliter med å komme inn i arbeid. Direktør i NAV, Hans Christian Holte, har nylig uttalt til NRK at det norske arbeidsmarkedet trenger de ukrainske fordrevne. Han mener at det er områder i det norske samfunnet som ikke er godt nok dekket.

Inviterte Manpower
I Ålesund har de lyktes godt med å få flere ukrainere i jobb. Voksenopplæringen har et tett samarbeid med Virksomhet Integrering og NAV, men har i tillegg kontakt med virksomheter som Manpower som har bidratt til at deltakere kommer ut i arbeid.

– Vi legger opp til bedriftsbesøk, inviterer gjester og forelesere inn til oss. Mange trenger også hjelp til å skrive en lesbar CV, sier hun. Olga forteller at det er svært mange med ulik kompetanse som kommer til Norge. Noen har doktorgrad, og mange års arbeidserfaring, men i Norge står de på bar bakke og må begynne på nytt.

– Det lønner seg for kommunen og for samfunnet å ha folk i jobb. Den beste følelsen for meg er når jeg får høre om flyktninger jeg har undervist, som får jobb. Det varmer virkelig hjertet mitt.

Det var Olga som inviterte Manpower til voksenopplæringen for å snakke til flyktningene om arbeidsmarkedet i Ålesund. Hun kjente nemlig til Terje Natvik, som er distriktsleder i Møre og Romsdal, fra tidligere, og tenkte at det ville være nyttig at han delte sin kunnskap om norsk arbeidsliv med ukrainerne.

Det gode samarbeidet mellom Olga og Terje i Manpower skulle vise seg å være verdifullt.

– Vi ser at det er mange flyktninger som ikke får jobb direkte. Mange av ukrainerne har stort ønske om å bidra inn til det norske samfunnet fordi de er takknemlige over å være her. Vi begynte å samarbeide med voksenopplæringen i Ålesund i 2023, og fikk folk ut i arbeidslivet allerede samme år. Hittil i 2024 har 10 ukrainere fra Voksenopplæringen, blant dem Nadiaa, kommet seg ut i arbeid i Ålesund, forteller Terje.

Gode tilbakemeldinger
– Alle vi har fått ut i jobb har fått kjempegode tilbakemeldinger. De er etterrettelige, og har en god innstilling. Selv om noen av dem sliter litt med språket, så lærer de raskt, sier Terje.

– Det gode samarbeidet med Olga har vært nyttig. Jeg kjenner til behovet i arbeidslivet, og hvor det trengs ulik kompetanse, hun jobber tett med flyktningene og kjenner til deres kompetanse. Til sammen er vi fornøyde med å ha bidratt til å at såpass mange har fått jobb, sier Terje.

Glad for å ha en jobb
I dag jobber Nadiia for ulike barnehager. De ringer henne når de har behov, og hun jobber opp til 3-5 ganger i uken.

– Siden jeg også er alene med sønnen min, kan jeg ikke jobbe sene kvelder. Jobben i barnehagen passer meg derfor også veldig bra. Jeg kan avlevere sønnen min til barnehage og deretter gå til jobb, sier Nadiia.

Sønnen hennes trives godt i Norge, og til høsten begynner han på skole.

– Gjennom arbeid får vi erfaring og skaffer oss ny kunnskap. Det er så viktig å ha en jobb, ikke minst gir det tilgang på et sosialt nettverk, sier Nadiia.

Om Manpower

Manpower er Norges største og ledende bemanningsbyrå. Vi bemanner og rekrutterer til privat og offentlig sektor. Siden starten i 1965 har vi bistått med å få over en halv million mennesker i jobb, og hvert år er nærmere 20 000 dyktige mennesker i jobb gjennom oss, via rekruttering eller innleie. Solid erfaring, innovative og fleksible løsninger, samt DNV GL sertifiserte rådgivere gjør oss til den komplette leverandør for våre kunder.