​Hvilken utdanning bør du velge?

​Hvilken utdanning bør du velge?

Det er vanskelig å velge utdanning. Hva er det lurt å satse på?

Ifølge konserndirektør i Manpower, Sølvi Spilde Monsen i Manpower, er det aller viktigste å velge en utdanning innenfor et fagfelt du virkelig brenner for.

– Du skal ikke bare tenke på jobbmuligheter etter endt utdanning. Det er vel så viktig å finne et yrke og et fagfelt du brenner for. Da blir læringen så mye mer lystbetont, og du får gode forutsetninger for å holde deg relevant i arbeidslivet, forklarer hun.

Etterspørsel etter fagarbeidere

Ingen vet helt nøyaktig hva slags kompetanse som vil være etterspurt i fremtidens arbeidsliv. Men vi vet at samfunnet trenger fagarbeidere. Spilde Monsen understreker at det er en enorm etterspørsel etter faglært arbeidskraft i Norge nå.

– Det er lite som tyder på at behovet vil bli mindre i tiden fremover. En yrkesfaglig utdanning gir god jobbsikkerhet, sier hun.

Helse og realfag

Vi vet også at det blir mange eldre her til lands, og at det vil være et kontinuerlig behov for arbeidskraft i helsesektoren. I tillegg vet vi at mange av utfordringene vi står overfor, blant annet innenfor klima og miljø, vil måtte løses av teknologer. En realfagutdannelse er dermed en god inngangsbillett til arbeidsmarkedet.

– Oppsummert vil jeg si at det er behov for helsepersonell, lærere, fagarbeidere og teknologer. Vi trenger arbeidskraft i mange yrker innenfor disse områdene, sier Spilde Monsen.

Hun lister opp blant annet lege, sykepleier, hjelpepleier, fysioterapeut, kiropraktor/naprapat, lærer, fysiker, kjemiker, biokjemiker, programmerer, sikkerhetsspesialist, tømrer, elektriker og rørlegger som eksempler på jobber det vil være behov for i fremtiden.

Dette bør du styre unna

Hva med den andre enden av skalaen? Er det noen yrker det ikke er klokt å utdanne seg til?

– Jeg ville vært litt på vakt mot å velge jobber som lett kan bli erstattet av roboter eller annen teknologi. Dette kan være stillinger med mange repetitive oppgaver, og med mindre innslag av kreativ problemløsning, sier Sølvi Spilde Monsen.

Læring hele livet

Selv om du fullfører en utdannelse, betyr ikke det at du er ferdig utlært. Ifølge Spilde Monsen må du være innstilt på å lære hele livet.

– Det vi vet, er at det kommer til å være behov for mennesker som kan tilegne seg ny kunnskap dermed tilpasse seg stadig nye kompetansekrav gjennom hele yrkeskarrieren, sier hun.