Norsk Lyspris 2019 er åpnet for søknader

Norsk Lyspris 2019 er åpnet for søknader

Norsk Lyspris er en anerkjennelse til belysningsprosjekter og produkter hvor lysdesignet utmerker seg. Lyset skal bidra til å fremheve bygningens arkitektur, understøtte bygningens bruk og menneskets trivsel og velvære.

Den årlige kåringen av Norsk Lyspris løfter frem noen av de beste innen norske belysningsprosjekter og -produkter fra de siste to årene. Norsk Lyspris er viktig i kommunikasjonen med omverdenen for å synliggjøre hva gode belysningsprosjekter og -produkter gir av merverdi. Norsk Lyspris legger standarden for hva som er et godt lysprosjekt, hvor det tverrfaglige samarbeidet er avgjørende for sluttresultatet. Slik er Norsk Lyspris med på å styrke belysningens rolle i utformingen av morgendagens Norge.

- Å motta Norsk Lyspris er en høyt ettertraktet æresbemerkelse som gir mye positiv oppmerksomhet for alle aktører i prosjektet, sier Katia Valerie Banoun, daglig leder i Lyskultur.

Vinnere av Norsk Lyspris blir dessuten nominert videre til kåring av Nordisk Lyspris, som arrangeres i samarbeid med de fire andre belysningsorganisasjonene i Norden, annet hvert år.

- Vi oppfordrer både små og store prosjekter å søke Norsk Lyspris 2019. Prisen deles ut innen fem kategorier under Lysets Dag 20. november på DOGA, sier Banoun.

Ny utvidet underkategori

For å sette fokus på gode belysningsprodukter og tekniske løsninger på markedet har Lyskultur utvidet Norsk Lyspris - Beste produkt og teknologisk løsning med følgende tre underkategorier:

- Norsk Lyspris - Beste produkt (innendørs og utendørs)
  - Norsk Lyspris - Beste spesialdesignet produkt til prosjekt
  - Norsk Lyspris - Beste tekniske løsning

- Vi håper med dette å motta flere søknader innen “smartbelysning” og intelligente belysningsløsninger, samt gode belysningsarmaturer, fordi dette er viktige instrumenter for å få frem gode og innovative lysprosjekter i Norge.

- Det skjer mye innovativt innenfor smartbelysning- og intelligente styringssystemer. Denne spennende utviklingen ønsker Lyskultur å sette ekstra fokus på. Vi håper at en utvidelse av denne kategorien får vist frem det mangfoldet dagens teknologi åpner for, sier Banoun.

Miljø og Bærekraft på agendaen

Det tidligere vurderingskriteriet, Energiforbuk, miljøhensyn og driftsøkonomi er blitt spisset til å sette fokus på bærekraftige og miljøvennlige løsninger. Kriteriet er endret til: Bærekraftig tilnærming og miljøvennlige løsninger. Prosjektet eller anlegget skal vise til bærekraftig tilnærming og miljøvennlige løsninger, lavt energiforbruk og god drifts- og vedlikeholdsøkonomi. Med dette ønsker Lyskultur å synliggjøre belysningens viktige rolle i en bærekraftig utvikling i samfunnet.

Les mer om juryen 2019

Juryen for Norsk Lyspris 2019 består av praktiserende aktører i markedet med høy faglig kompetanse og over halvparten har lysdesignfaglig kompetanse. Juryleder for Norsk Lyspris 2019 er Barbara Matusiak, professor og arkitekt ved Institutt for arkitektur og teknologi, NTNU (og Medlem i NLK). Les mer om juryen her.

Kort om Norsk Lyspris

Norsk Lyspris ble etablert av Lyskultur i 2001, og deles ut hvert år. Norsk Lyspris skal sette fokus på gode og innovative lysprosjekter i Norge ved å fremheve spennende, veldesignede og velutførte prosjekter. Prisen er delt inn i fem hovedkategorier; Norsk Lypris - Beste innendørsprosjekt, Norsk Lyspris - Beste utendørsprosjekt, Norsk Lyspris - Beste produkt/teknologisk løsning, Norsk Lyspris - Åpen klasse og Norsk Lyspris - UNG.

Søknadsfrist 15. September

Skjema for søknad til Norsk Lyspris er nå tilgjengelig på Lyskultur sine hjemmesider.

Kort om Lyskultur

Lyskultur er Norges ledende kompetansenettverk innen lys og belysning og jobber for å fremme fagpolitiske interesser og bedre rammevilkårene for alle som jobber med lys og belysning. Foreningen er non-profit og ble stiftet i 1936.

Lyskultur er landsdekkende med regionale avdelinger og komiteer. Lyskulturs medlemmer er toneangivende aktører innenfor belysningsbransjen, fra lysdesignere og rådgivende ingeniører til produsenter, importører, installatører og salgsleddet innenfor belysning. Medlemmene er aktive bidragsytere i utviklingen av nasjonale og internasjonale standarder, rapporter og veiledere.

Ida Thorendahl

Pressekontakt Daglig Leder 90654123
Jørgine Riise

Pressekontakt Kurs- og markedskoordinator 90218181

Norges ledende kompetansenettverk innen lys og belysning.

Kort om Lyskultur:
Lyskultur er Norges ledende kompetansenettverk innen lys og belysning. Vi jobber for å fremme fagpolitiske interesser og bedre rammevilkårene for alle som jobber med lys og belysning . Foreningen er non-profit og ble stiftet i 1936. Lyskultur er landsdekkende og medlemmene er toneangivende aktører innenfor belysningsbransjen, fra lysdesignere og rådgivende ingeniører til produsenter, importører, installatører og salgsleddet innenfor belysning. Lyskulturs medlemmer er aktive bidragsytere i utviklingen av nasjonale og internasjonale standarder, rapporter og veiledere.

Lyskultur

Strandveien 35