Lyskultur: De norske nominasjonene til Nordisk Lyspris 2024 er klare

Lyskultur: De norske nominasjonene til Nordisk Lyspris 2024 er klare

Den norske juryen har valgt ut de to prosjektene fra 2022 og 2023 som skal representere Norge, og er nominert til Nordisk Lyspris. Nominasjonene fra de andre nordiske landene slippes i løpet av sommeren, og vinneren kåres i 13 november under Lysets Dag, da det er Lyskultur og Norges tur til å arrangere den gjeve prisutdelingen.

De nominerte er vinnere fra kategoriene "Beste utendørsprosjekt" og "Beste innendørsprosjekt".

Espenes rasteplass

Eier: Statens Vegvesen – NasjonaleTuristveger
Oppdragsgiver: Statens Vegvesen – Nasjonale Turistveger
Lysdesign: Light Bureau
RIE: Light Bureau
Arkitekt/landskapsarkitekt: ARK: Code Arkitektur | LARK: Norconsult Landskap |RIB: Dipl. Ing. Florian Kosche
Leverandører: Light Graphix (RebelLight), Stoane Lighting (RebelLight), LED Linear (Fagerhult), iGuzzini
Installatør: Brun Bygg (Hovedentreprenør) | Helgevold Elektro(Elektroinstallatør)| Størksen Rustfri Industri AS (Metallarbeid)

Kort om prosjektet:
Nasjonale Turistveger er et viktig kulturprosjekt som forener arkitekter, kunstnere, designere og håndverkere rundt et felles mål om å skape destinasjoner gjennom arkitektur. Lyset forsterker det arkitektoniske uttrykket og utgjør bindeleddet mellom den skulpturelle arkitekturen og bruken.

Nasjonalmuseet - en balansert tidløs opplevelse

Eier av prosjekt/produkt og oppdragsgiver: Statsbygg
Lysdesign: Henning Larsen (tidligere Rambøll)
RIE: Rambøll
Arkitekt: Kleihues & Schuwerk
Leverandører: Zumtobel, Targetti, Erco, Fagerhult, iGuzzini, AKB Lighting m/Bega og Led Linear, Flos, Glamox, XAL, PSLab, Catellani & Smith
Installatør: Caverion

Kort om prosjektet:
Nasjonalmuseet er blitt et visuelt ikon i Oslo sentrum. Lyshallen er byggets signatur og et spektakulært utstillingslokale som Norge ikke har sett maken til. Med sine 2.400m² gjør Lyshallen det mulig å vise skiftende utstillinger i formater som aldri tidligere har kunnet gjennomføres. Lyshallen bærer i stor grad museets identitet, både på dag- og kveldstid. Lysdesignet i et museum av denne betydning og størrelse setter ekstreme krav til koordinering, kvalitet og detaljering. Lysdesignet har vektlagt å balansere det visuelle trekantforholdet mellom Akershus festning, Rådhuset og Nasjonalmuseet. Lysdesignet et utviklet for å være en ærlig, naturlig del av byggets arkitektur.

Les om juryen for de norske nominasjonene til Nordisk Lyspris og Norsk lyspris her.

Påmelding til Norsk lyspris 2024 åpner i august. Følg med på lyskultur.no for mer info om Lysets dag og Norsk og Nordisk lyspris.

Lyskultur er Norges ledende kompetansenettverk innen lys og belysning. Vi jobber for å fremme fagpolitiske interesser og bedre rammevilkårene for alle som jobber med lys og belysning . Foreningen er non-profit og ble stiftet i 1936.

Lyskultur er landsdekkende og medlemmene er toneangivende aktører innenfor belysningsbransjen, fra lysdesignere og rådgivende ingeniører til produsenter, importører, installatører og salgsleddet innenfor belysning. Lyskulturs medlemmer er aktive bidragsytere i utviklingen av nasjonale og internasjonale standarder, rapporter og veiledere.

Strandveien 35