Første spadetak for boligsatsing i Malmö

Første spadetak for boligsatsing i Malmö

Nå begynner byggingen av 300 nye boliger i Limhamns Läge – en satsing som blir gjort for å redusere boligmangelen i Malmö. LINK arkitektur står bak et av de ny boligkvartalene, og den attraktive beliggenheten tilbyr nærhet både til sjø og byliv.

Etter forespørsel fra MKB Fastighets AB og NCC Constructions har LINK arkitektur tegnet et av boligprosjektene som nå bygges ved Limhamns gamle fiskeleir. Kvartalet Hisstornet består av tretten sammenhengende bygg med til sammen drøyt 160 leiligheter. Hvert hus får sitt eget fasadeuttrykk i tegl med lette balkonger i stål, og leilighetene blir levert med balkong eller en egen mindre hage. Første etasje består av kaféer og andre virksomheter, og et åpent gårdsrom har blitt utformet for lek og grønne rekreasjonsareal.

Fredag 8. mai ble de første spatakene tatt. På plass var blant annet Lars-Erik Lövdén, styreleder for MKB og Katrin Stjernfeldt Jammeh, leder for kommunestyret, samt arkitektene bak de forskjellige boligprosjektene.

Satsningen är MKBs största sedan 70-talet och omfattar totalt 420 nya bostäder i Limhamns Läge och Västra Hamnen i Malmö. Inflyttning är planerad från 2016 och framåt.

FAKTA KVARTAL HISSTORNET

Sted: Limhamns Läge, Malmö