Sinusprofil

Lindab satser på produkter i CO2-redusert stål.

Lindab, en ledende leverandør av ventilasjons- og byggeprodukter, kunngjør i dag at de vil tilby produkter laget av CO2-redusert stål. CO2-redusert stål består hovedsakelig av gjenvunnet stål, produseres med 100% fornybar energi, og har en klimapåvirkning som er om lag 70% lavere enn tradisjonelt produsert stål.

Stål er et viktig materiale i byggebransjen med unike egenskaper som gjør det mulig å gjenvinne igjen og igjen uten å miste kvalitet. Produksjonen av nytt stål genererer imidlertid store mengder CO2. Lindab arbeider hardt for å minimalisere selskapets klimapåvirkning og vil om noen år være et av de første selskapene i verden til å motta leveranser av fossilfri stål. Men allerede nå tar selskapet et første skritt med CO2-reduserte produkter.

«Ved å tilby produkter laget av CO2-redusert stål, gjør vi det mulig for våre kunder å bygge bærekraftige bygninger både miljø- og kvalitetsmessig. Vi gleder oss til vår første leveranse av fossilfri stål, men vi vil gjøre en forskjell allerede nå og tilby markedet denne løsningen så raskt som mulig,» sier Anders Johansson, administrerende direktør i Lindab Profil AB.

CO2-redusert stål, XCarb® RRP, har en klimapåvirkning som er om lag 70% lavere enn tradisjonelt produsert stål ifølge EPD-dokumentasjonen fra produsenten ArcelorMittal. Stålet er basert på minst 75% gjenvunnet stål og produseres i lysbueovner som drives av 100% fornybar energi. Stålet er dekket med dem effektive rustbeskyttelsen Magestic, som er Lindabs merkevare for zink-magnesium.

De første produktene

Først vil Lindab tilby sin Sinusprofil, for både fasade og tak, i CO2-redusert stål. Men i løpet av året vil selskapet utvide sortimentet innen flere produktområder, som for eksempel ventilasjonsprodukter.

«Produksjon av stål har en stor påvirkning på vårt klima, og vi er fast bestemte på å redusere vår og våre kunders miljøpåvirkning. Dette er ett av mange skritt vi kommer til å ta på reisen mot et bedre klima,» avslutter Anders

Lindab vil kunne ta imot de første bestillingene på sinusprofilen i CO2-redusert stål allerede i starten av andre kvartal 2023.

Lindab er et internasjonalt konsern som utvikler, produserer, markedsfører og distribuerer produkter og systemløsninger for forenklet bygging og for et bedre innendørs klima.

Virksomheten jobber innenfor tre produktområder; Ventilasjon, byggkomponenter og byggsystemer. Produktene kjennetegnes av høy kvalitet, enkel montering, energieffektivitet, miljøhensyn og at de leveres med en høy servicegrad. Alt i alt gir dette økt verdiskapning for våre kunder.

I Norge har vi 9 lokale avdelinger, og disse ligger i Oslo, Drammen, Kristiansand, Sandnes, Bergen, Ålesund, Trondheim, Harstad og Tromsø. Vårt hovedkontor ligger på Kalbakken i Oslo.

For mer informasjon se www.lindab.no eller www.lindabgroup.com

Cecilia Cederek

Pressekontakt Bærekraftspesialist Bærekraft +46 431 55 87 10
Endre M Nybråten

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +47 9963 1552

Relatert innhold

Lindab lanserer ventilasjonsprodukter i resirkulert stål med 62 prosent lavere klimapåvirkning

Lindab tilbyr nå ventilasjonskanaler i resirkulert stål som en del av sitt standardutvalg.

Lindab tar ytterligere skritt mot å redusere klimapåvirkningen fra produktene sine ved å tilby ventilasjonskanaler i resirkulert stål som en del av sitt standardutvalg. Resirkulert stål og fossilfritt stå

Vi forenkler byggingen

Konsernet omsatte for 7 849 MSEK i 2016, og er etablert i 32 land med ca 5100 ansatte. Hovedmarkedet er næringsbygg, som står for 80 % av omsetningen, mens boligbygg står for 20 % av omsetningen. I 2016 utgjorde det Nordiske markedet 47 %, CEE/CIS (Sentral- og Øst Europa) 17 %, Vest Europa 33 % og øvrige markeder stod for 3 % av den totale omsetningen.

Aksjen er notert på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under ticker symbol LIAB.

Produktområder:
Ventilasjon
Kanalsystem med tilbehør, samt inneklimaløsninger for ventilasjon, varme og kjøling for et kontrollert inneklima.

Byggkomponenter:
Produkter og systemer i tynnplater for takrennesystemer, profiler for tak- og veggbekledning, samt stålprofiler for vegg, tak- og bjelkelagskonstruksjoner.

Byggsystemer:
Komplette, monteringsferdige stålbyggsystem. Løsningen omfatter hele det ytre skallet med hovedstrukturen, vegg, tak og tilbehør.