Foto: Lindab

Lindab først i verden med ventilasjonskanaler i fossilfritt stål

Som et av få selskaper i verden vil Lindab motta en testleveranse av SSABs fossilfrie stål. Lindab vil tilby et begrenset antall ventilasjonsprodukter og byggprodukter laget av det fossilfrie stålet til sine kunder.

Hybrit er et samarbeid mellom SSAB, LKAB og Vattenfall. Hybrit har utviklet en teknologi for hydrogenbasert produksjon av jern og stål, med mål om å etablere en fossilfri verdikjede fra gruve til ferdig stålprodukt. Leveransen som Lindab får tilgang til kommer fra et testanlegg og er den eneste leveransen Lindab vil få før den ordinære produksjonen settes i gang i 2026.

I samarbeid med utvalgte kunder vil Lindab tilby sirkulære ventilasjonskanaler, med detaljer, til kundenes prosjekter. Disse vil være verdens første ventilasjonskanaler laget av fossilfritt stål. Lindab vil også tilby utvalgte tak- og fasadeprodukter i fossilfritt stål, inkludert SolarRoof med integrerte solceller i taket.

"For oss er et nært samarbeid med stålleverandørene av stor betydning av flere grunner. Det har hjulpet oss med å sikre leveranser til kunder i perioder med stålmangel. Nå gir det oss muligheten til å få tilgang til fossilfritt stål. Det er svært gledelig at Lindabs kunder får være de første med ventilasjonsprodukter i fossilfritt stål," sier Ola Ringdahl, administrerende direktør for Lindab.

"Lindab har som mål å skape et bedre klima, delvis ved å bidra til bedre inneklima med produktene våre, og delvis ved å arbeide på en bærekraftig måte for å bidra til et bedre globalt klima.

Stål har stor miljøpåvirkning, og få være en del av utviklingen av fossilfritt stål er en av våre viktigste bærekraftsaktiviteter. Vi går inn som volumgarantist og gjør dermed prosjektene mulige å gjennomføre. Det gjør meg veldig stolt at vi nå er det første ventilasjonsfirmaet i verden som kan tilby fossilfrie produkter," sier Matilda Isaksson, Group Sustainability Manager for Lindab.

Lindab er et internasjonalt konsern som utvikler, produserer, markedsfører og distribuerer produkter og systemløsninger for forenklet bygging og for et bedre innendørs klima.

Virksomheten jobber innenfor tre produktområder; Ventilasjon, byggkomponenter og byggsystemer. Produktene kjennetegnes av høy kvalitet, enkel montering, energieffektivitet, miljøhensyn og at de leveres med en høy servicegrad. Alt i alt gir dette økt verdiskapning for våre kunder.

I Norge har vi 9 lokale avdelinger, og disse ligger i Oslo, Drammen, Kristiansand, Sandnes, Bergen, Ålesund, Trondheim, Harstad og Tromsø. Vårt hovedkontor ligger på Kalbakken i Oslo.

For mer informasjon se www.lindab.no eller www.lindabgroup.com

Matilda Isaksson

Pressekontakt Group Sustainability Manager +46 (0) 72 353 44 61
Stefan Myhre Pettersen

Salg- & Markedssjef +47 47 05 62 67
Endre M Nybråten

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +47 9963 1552

Relatert innhold

Lindab lanserer ventilasjonsprodukter i resirkulert stål med 62 prosent lavere klimapåvirkning

Lindab tilbyr nå ventilasjonskanaler i resirkulert stål som en del av sitt standardutvalg.

Lindab tar ytterligere skritt mot å redusere klimapåvirkningen fra produktene sine ved å tilby ventilasjonskanaler i resirkulert stål som en del av sitt standardutvalg. Resirkulert stål og fossilfritt stå

Vi forenkler byggingen

Konsernet omsatte for 7 849 MSEK i 2016, og er etablert i 32 land med ca 5100 ansatte. Hovedmarkedet er næringsbygg, som står for 80 % av omsetningen, mens boligbygg står for 20 % av omsetningen. I 2016 utgjorde det Nordiske markedet 47 %, CEE/CIS (Sentral- og Øst Europa) 17 %, Vest Europa 33 % og øvrige markeder stod for 3 % av den totale omsetningen.

Aksjen er notert på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under ticker symbol LIAB.

Produktområder:
Ventilasjon
Kanalsystem med tilbehør, samt inneklimaløsninger for ventilasjon, varme og kjøling for et kontrollert inneklima.

Byggkomponenter:
Produkter og systemer i tynnplater for takrennesystemer, profiler for tak- og veggbekledning, samt stålprofiler for vegg, tak- og bjelkelagskonstruksjoner.

Byggsystemer:
Komplette, monteringsferdige stålbyggsystem. Løsningen omfatter hele det ytre skallet med hovedstrukturen, vegg, tak og tilbehør.