Smarte triks for å redusere energikostnadene i hjemmets hjerte - kjøkkenet

Smarte triks for å redusere energikostnadene i hjemmets hjerte - kjøkkenet

Det kan være utfordrende å finne balansen mellom kostnad og kvalitet, ikke minst i en tid der sparing og økonomi er i fokus. En effektiv måte å håndtere dette på er å minimere energiforbruket i hjemmets hjerte – kjøkkenet. LG gir sine beste tips om energieffektive løsninger og små endringer som kan gjøres i hverdagen for å skape et mer bærekraftig kjøkken, og samtidig ta vare på lommeboken.

Å skape et energieffektivt hjem handler ikke bare om store investeringer og tekniske innovasjoner. Små endringer i hverdagen, som å fylle oppvaskmaskinen helt før den startes eller lage store porsjoner mat, kan bidra til å redusere energiforbruket og matavfallet. Ved å ta i bruk smarte triks kan både strømforbruket og matbudsjettet reduseres.

Å gjøre smarte, bærekraftige valg begynner i hjemmet, og noe så enkelt som å oppgradere til et energieffektivt kjøle- og fryseskap kan gjøre en stor forskjell. Hos LG streber vi etter å hele tiden forbedre energieffektiviteten i våre produkter, noe som er en av bidragsyterne til vår gullutmerkelse fra EcoVadis i 2023. Dette årets kjøle- og fryseskap er et utmerket eksempel på dette - energieffektiv teknisk innovasjon, som bidrar det til å redusere husholdningers energiforbruk og dermed også deres klimapåvirkning, sier Mats Haglund, produktspesialist innen hvitevarer hos LG.

LGs fem tips til et energieffektivt kjøkken

1. Invester i energieffektive hvitevarer:Kjøleskapet er en av produktene i hjemmet som bruker mest energi, sammen med tørketrommelen og oppvaskmaskinen. Å oppgradere til et moderne, energieffektivt kjøle- og fryseskap med høyere energiklasse kan se dyrt ut ved første øyekast, men på lang sikt kan det spare både energi og penger. LGs nye kombinerte kjøle- og frysemodeller, BGV7290AEV og GBV7280AMB, har begge energiklasse A – noe som reduserer energi forbruket på kjøkkenet.

2. Bruk oppvaskmaskinen effektivt: En god måte å redusere både vann- og energiforbruk på er å fylle oppvaskmaskinen helt opp ettersom maskinen bruker samme mengde vann, uansett om den er full eller halvfull Det er heller ikke nødvendig å skylle av alle matrester fra tallerkenen før du setter den inn, ettersom dagens oppvaskmaskiner er så kraftige at de fjerner restene selv – bare skrap av det overflødige før tallerkenen settes i maskinen, så ordner den resten. Har du sitronrester fra måltidet kan de fint legges inn i maskinen, så slipper du uønsket lukt fra maskinen. Å utnytte oppvaskmaskinens kapasitet er en enkel og smart løsning som sparer både tid og penger.

3. Bruk mikrobølgeovnen til mindre oppgaver på kjøkkenet: Ved oppvarming av mindre retter kan det være mer energieffektivt å bruke mikrobølgeovn istedenfor den vanlige, ettersom den bruker mindre strøm. Det er et enkelt tiltak som kan bidra til å redusere strømforbruket, og går ofte raskere enn å bruke ovnen. I tillegg finnes det en hel rekke spennende oppskrifter som enkelt kan tilberedes i mikrobølgeovnen, for eksempel koppkake og omelett.

4. Regelmessig avriming av fryseren: Å avrime fryseren ofte er ikke den gøyeste oppgaven i verden, men kan ha noe å si for strømforbruket ditt. Fem millimeter is i fryseren kan faktisk øke strømforbruket med 10 prosent. En annen grunn til å holde fryseren fri for frost er å unngå ujevne temperaturer slik at maten holder seg lengre – så holder matbudsjettet litt lengre. Hvis fryseren automatisk hindrer isdannelse og er frostfri, som LGs nye kombinerte kjøle- og fryseskap GBB92MCB2P, kan denne oppgaven unngås. Det reduserer kostnadene i hjemmet og gjør hverdagen litt enklere.

5. Storhandle og oppbevar maten på riktig måte: Ved å handle en gang i uken i stedet for flere ganger, kan du spare både på energiforbruket og matbudsjettet. Planlegg ukens måltider, få med deg butikkenes tilbud og gå til butikken med handleliste. Å lage store porsjoner mat er ikke bare tidsbesparende, men sparer også strøm ettersom komfyren ikke trenger å brukes flere
      ganger om dagen. Ved riktig temperatur i kjøleskapet holder maten seg lengre – og kan nytes hele uken.

Tre nylanserte kjøleskap fra LG som er energieffektive og har god kapasitet

• GBB92MCB2P – Kommer i en matt svart finish og er LGs mest energieffektive kjøleskap til nå.
    • GBV7280AEV – Kommer i fargen Essence Black.
    • GBV7280AMB – Kommer i fargen Metal Sorbet

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.