Foto: LG Electronics

Nå begynner «muggmåneden»

Slik holder du maten trygg i årets varmeste periode.

Perioden fra 24. juli til 24. august kalles i folketroen for hundedagene eller røtmåneden, og er vanligvis den varmeste og fuktigste delen av året.

Ifølge tradisjonen er dette en periode hvor maten mugner eller råtner raskere, hunder blir ville og det flyter opp mer tang og tare.

Mats Haglund, hvitevareekspert i LG, forteller at «muggmåneden» er alt annet enn en myte.

– Høye temperaturer og økt luftfuktighet skaper ideelle vekstforhold for bakterier og mugg. Selv med moderne kjøling, ser vi en økning både i matsvinn og matrelaterte sykdommer på sensommeren, sier han.

Oppbevar maten riktig

Det viktigste man kan gjøre for å unngå mugg og råte er å sørge for en konstant, lav temperatur i kjøleskapet, forteller LGs produktekspert.

– For å sikre at maten holder seg fersk, er det avgjørende å holde kjøleskapstemperaturen konstant mellom 2 og 4 grader. Ved denne temperaturen reduseres risikoen for bakterievekst markant i de aller matvarer, sier Haglund.

Man bør også unngå å overfylle kjøleskapet, ifølge kjøleskapseksperten.

– Har man for mye mat i kjøleskapet får man dårligere luftsirkulasjon. Det fører til ujevn temperatur og fukt, som skaper gode vekstforhold for bakterier. For å unngå det, bør luften kunne sirkulere fritt mellom matvarene, sier han.

Unngå unødvendig oppvarming

Selv en kort periode i sommervarmen kan være nok til å utløse bakterievekst, forteller Haglund.

– Det er viktig å kjøle ned nyinnkjøpt mat så raskt som mulig. Helst bør man oppbevare varene i kjøleveske mellom butikken og kjøleskap, og merke varene med innkjøpsdato før man setter dem i kjøleskapet, sier han.

Hvor man plasserer de forskjellige varene i kjøleskapet påvirker også holdbarheten.

– Lufttett oppbevaring og riktig plassering av varene er viktig for å unngå kryssforurensing og å ha jevn kjøling. Kjøtt og fisk bør oppbevares på de nederste hyllene, hvor det er kjøligst. Frukt og grønnsaker bør oppbevares i skuffer med justerbar luftfuktighet for å vare lenger, sier Haglund.

5 tips for bedre holdbarhet

1. Ha riktig temperatur i kjøleskapet: Pass på at temperaturen ligger mellom 2 og 4 grader for å hindre bakterievekst.
  2. Organiser og oppbevar smart: Plasser kjøtt og fisk på de nederste hyllene, og bruk skuffer med optimal luftfuktighet til frukt og grønnsaker.
  3. Unngå å overfylle: Ikke fyll kjøleskapet mer enn at det er rom til fri luftsirkulasjon og temperaturutjevning.
  4. La varm mat kjøle seg ned: Hvis du setter varme rester rett inn i kjøleskapet, kan du øke temperaturen og redusere holdbarheten til andre matvarer. La restene kjøle seg ned til romtemperatur før du setter dem inn.
  5. Frys overskuddsmat: Legg ferskvarer du ikke rekker å bruke i fryseren for å forlenge varigheten.

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.