LG Optimus 2X: Lynrask Android-mobil med full HD

LG Optimus 2X: Lynrask Android-mobil med full HD

LG Optimus 2X er verdens første mobiltelefon med Dual-Core-prosessor. Det gjør modellen til LGs raskeste og mest allsidige smarttelefon noensinne. Mobilen har kapasitet til avspilling og innspilling av HD-film i 1080p og kan i tillegg brukes til å koble sammen ulike medieenheter i hjemmet.

På CES-messen i Las Vegas introduserer LG Electronics LG Optimus 2X, verdens første mobiltelefon med Dual-Core-prosessoren Tegra 2 fra NVIDIA. Teknikken er mer eller mindre standard på PC-siden og gjør at programmer startes umiddelbart og at nettsider vises raskere. Android-baserte LG Optimus 2X kan både spille av og spille inn film i full HD (1080p). Telefonen har også en HDMI-tilkobling som gjør at den kan kobles til en TV. Det er for eksempel mulig å se på filmer eller spille spill som er lagret på mobiltelefonen direkte på TVen – naturligvis i full HD-oppløsning.

- Med LG Optimus 2X i lommen har du ikke bare med deg telefonen, men også en multimediesentral og en TV-spillkonsoll som enkelt kan kobles til TVen. Med en dobbelkjerneprosessor gjør den alt du kan gjøre med andre mobiltelefoner og litt til, bare mye raskere. Du kommer aldri til å ville bytte igjen når du først har prøvd Optimus 2X, sier Erik Andersson, produktsjef for mobiltelefoner i LG Electronics i Norden.

Den kraftige prosessoren åpner for mer avanserte spill enn det som tidligere har vært tilgjengelig på mobiltelefoner. Spillene styres både med den berøringsfølsom skjermen og ved at man rører på telefonen som er utstyrt med gyrobasert (bevegelsesfølsom) teknologi.

LG Optimus 2X er resultatet av det nære samarbeidet mellom LG og NVIDIA, som har utviklet Dual-Core-prosessoren Tegra 2. Doble prosessorkjerner gir økt ytelse uten å gi avkall på drifts- eller standbytid. Modellen bygger på Android 2.2 og kommer til å kunne oppgraderes til versjon 2.3 når den er tilgjengelig. Den har en fire tommers berøringsfølsom skjerm med oppløsning på 800x400, et kamera med åtte megapiksler og åtte gigabyte innebygd minne, som kan utvides til 32 gigabyte via et mikro-SD-minnekort.

Pris og tilgjengelighet

LG Optimus 2X forventes å være tilgjengelig i Norden i slutten av februar 2011, til en veiledende pris på kroner 4.900 inkludert moms.

Spesifikasjoner

• Fire tommers WVGA-skjerm
    • Tilkoblinger via WiFi og mikro-HDMI, samt støtte for DLNA
    • Åtte megapiksler kamera med autofokus og blits
    • Åtte GB innebygd minne
    • 32 GB eksternt minne med mikro-SD-minnekort
    • Innebygd A-GPS/GPS
    • Kamera på fremsiden med mulighet for videosamtale
    • Innebygd akselerometer som registrerer hastigheten i bevegelser

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelektronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon med over 80 000 ansatte i 115 selskaper verden rundt. Den globale omsetningen i 2009 utgjorde USD 43,4 milliarder. LG Electronics består av fem forretningsenheter: Home Entertainment, Home Appliance, Air Conditioning, Business Solutions og Mobile Communications. LG Electronics er også en av verdens største produsenter av skjermer til flat-TV, audio- og videoprodukter, mobiltelefoner, klimaanlegg og vaskemaskiner.

Siden oktober 1999 har LG Electronics også vært representert i Norden. For mer informasjon besøk www.lg.com.

LG Electronics Mobile Communications Company er et globalt ledende selskap innenfor mobil kommunikasjon. Gjennom sin fremstående teknologi og innovative design skaper selskapet produkter som tilbyr kunder over hele verden en optimert mobil opplevelse. I tillegg driver LG utviklingen av konvergerende teknologi og mobile dataprodukter. LGs ambisjon er å beholde sin ledende rolle innenfor mobil kommunikasjon gjennom tiltalende design og smart teknologi.

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.