LG NORDIC PRESTIGE – DEN BESTE VARMEPUMPEN SVENSKE ENERGIMYNDIGHETER HAR TESTET NOENSINNE

I de svenske energimyndighetenes test av varmepumper ble det fastslått at LG Nordic Prestige gir den beste energisparingen uansett hvor du bor. LG Nordic Prestige er utviklet spesielt for det nordiske klimaet og er best i test i flere av de store testkategoriene.

Stockholm, 19. mars, 2013 – I den siste testen av varmepumper, utført av SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) på vegne av de svenske Energimyndighetene, er LG Nordic Prestige 9kBTU kåret til best-i-test i flere viktige kategorier, som energibesparing og kapasitet ved temperaturer under frysepunktet. Samlet viser resultatene at Nordic Prestige er den beste varmepumpen som svenske energimyndigheter har testet noensinne.

- Vi er veldig glade for de positive testresultatene av vårt flaggskip LG Nordic Prestige, som viser at vi kan spare opp til 500 kWh mer enn våre konkurrenter på markedet. Ifølge byråets beregninger, kan en huseier tjene inn sin investering i løpet av to og et halvt år, sier Stefan Løgdberg, Nordic Technical Manager hos LG Electronics.

Høyeste besparingsgrad
De svenske energimyndighetene har beregnet hvor mye kWh en huseier kan spare i små og store hjem, fra nord til sør i Sverige. LG Nordic Prestige 9kBTU er modellen som i følge den uavhengige testen sparer mest energi på de stedene energimyndighetene har målt; Malmö, Borås og Luleå. Noen eksempler fra rapporten viser at:

• I en Malmö-villa med varmebehov på 16 600 kWh / år sparer eierne 11 700 kWh.
  • I en Borås-villa med varmebehov på 20.000 kWh / år sparer eierne 13 000 kWh.
  • I en Luleå-villa med varmebehov på 28.000 kWh / år sparer eieren 14 500 kWh.

Best når det er kaldt – kapasitet når det gjelder!
Testen viser at LGs luftvarmepumpe Nordic Prestige har samme høye kapasitet ved to plussgrader som ved syv minusgrader. Testen viser også at LG Nordic Prestige har markedets absolutt høyeste kapasitet ved 15 minusgrader. Den høye kapasiteten og årsvarmefaktoren er et resultat av to års forskning og utvikling, samt studier av det tøffe nordiske klimaet og hvordan nordboere bruker sine varmepumper. Analysen av det nordiske klimaet har gitt LGs ingeniører muligheten til å utvikle og produsere en luftvarmepumpe som maksimerer besparelsen gjennom hele året.

Etterspurt storselger
Siden lanseringen i september 2012 har LG Nordic Prestige fått en veldig god mottagelse fra kunder og forhandlere på det nordiske markedet. LG har med Nordic Prestige blitt en av markedets mest etterspurte varmepumper, noe som har resultert i økende markedsandeler i Sverige, Norge og Danmark i løpet av det siste halve året.

LG er en av verdens største produsenter av varmepumper og air condition. Norden er et prioritert marked og fokuset ligger på å fortsette å utvikle og lansere produkter som er spesialtilpasset for det nordiske klimaet. I tillegg til flaggskipet LG Nordic Prestige er det ytterligere to modeller tilgjengelig på det nordiske markedet - LG Nordic Artcool og LG Nordic Libero. LGs luftvarmepumper er spesielt tilpasset det unike nordiske klimaet, med et sterkt fokus på effektivitet, besparing og design. Flaggskipet Nordic Prestige er i tillegg markedets mest stillegående varmepumpe. LGs varmepumper er tilgjengelig gjennom et landsdekkende nettverk av installatører og spesialbutikker. Distributør i Norge er Bauer Energi, www.bauerenergi.no.

Høyoppløselige bilder
For høyoppløselig produktbilder, gå til LGs bildearkiv og skriv ”Prestige” i søkeruten til venstre.

Mer informasjon
Mer informasjon om testen finner du i vedlagt PDF. Rapporten i sin helhet finnes tilgjengelig på Energimyndighetens hjemmeside: http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftluftvarmepumpar-2013-2009/?tab=1

For mer informasjon og fullstendige spesifikasjoner for LG Nordic Prestige, se http://www.lg.com/no/luft-luft-varmepumper-single-split

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelektronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon med over 93 000 ansatte i mer enn 120 selskaper verden rundt. Den globale omsetningen i 2010 utgjorde USD 48,2 milliarder. LG Electronics er en av verdens største produsenter av flat-tv, audio- og videoprodukter, mobiltelefoner, klimaanlegg, vaskemaskiner og kjøleskap. Siden oktober 1999 har LG Electronics også vært representert i Norden. Selskapet er delt inn i fem forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, IT Solutions og Air Conditioning & Energy Solutions. Den nordiske omsetningen var rundt 2,3 milliarder NOK i 2010. For mer informasjon besøk www.lg.com.

Om LG Electronics Air Conditioning and Energy Solution
LG Electronics Air Conditioning & Energy Solution Company er et global ledende selskap på markedet for oppvarming, ventilasjon, luftkondisjonering (HVAC) og energiløsninger. Selskapet tilbyr et bredt utvalg innen konsumentprodukter og industri- og spesialiserte luftkondisjoneringssystemer, inkludert produkter for oppvarming, ventilasjon og luftkondisjonering. LG AE tilbyr også løsninger for solenergi og LED-belysning. Gjennom innovativ teknikk, store investeringer i forskning og utvikling, samt effektive markedsføringsstrategier har LG AE slått sin egen salgsrekord hvert år siden år 2000.

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.