Lexus blir et helelektrisk bilmerke i Norge

Som første land i verden vil norske Lexus-forhandlere fra årsskiftet utelukkende selge elbiler. –Markedet og kundene våre foretrekker elbiler.

Luksusbilmerket Lexus var første bilmerke i Norge som faset ut dieselbiler i 2011 for kun å selge hybridelektriske biler. Nå tar bilmerket et nytt steg og vil fra 1. januar 2024 kun tilby helelektriske biler. I dag utgjør dette elbilmodellene Lexus UX 300e og Lexus RZ 450e.

– Det norske bilmarkedet har over tid utviklet seg og vi ser kjøpere av premiumbiler i stor grad foretrekker elbiler. Dette skiftet skal vi bidra ytterligere til ved å rendyrke vår modellportefølje til å kun å utgjøre helelektriske biler, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge som importerer Lexus.

Toyota-konsernet viste nylig sitt veikart for utvikling av avansert batteriteknologi, som muliggjør rekkevidde på over 1000 kilometer. På den kommende Japan Mobility Show vil Lexus vise frem konseptbiler av neste generasjon elbiler –Vi er svært tilfreds med at Lexus øker utrullingstakten for elbiler slik at vi kan tilfredsstille behovene til flere norske bilkunder i årene fremover, sier Pawlak.

Lexus lanserte sin første rene elbil, Lexus UX 300e, i 2019. Den lille SUV-crossoveren har vært en stor suksess i det norske markedet, og også den nylig lanserte RZ 450e har fått en svært god mottakelse hos kundene. Så langt i år har Lexus økt salget med 13,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Dette gjør Lexus til et av få bilmerker med solid salgsvekst i et ellers tregt marked.

I tillegg til populære modeller, har Lexus i Norge særlig utmerket seg ved å ha bransjens mest fornøyde kunder målt gjennom undersøkelsen AutoIndex. I 2023 vant Lexus førsteplassen for 12. året på rad, og var også bilmerket med de aller mest fornøyde elbileierne.

– Vi er utrolig stolte av den lange og uavbrutte rekken med seire i denne prestisjefylte kundetilfredshetsundersøkelsen, som sier mye om kvaliteten til våre biler og opplevelsen i møtet med forhandlerne. I et elbilmarked preget av tøff konkurransen, var det ekstra gøy at vi i år også får bekreftet at vi viderefører Lexus-opplevelsen til elbilkundene våre, sier Pawlak.

For å ivareta kunder som ønsker å sikre seg en ladbar hybrid før årsskiftet har Lexus biler tilgjengelig for levering i år. – Vi har ledige eksemplarer av både NX og RX som kan registreres i år for å unngå avgiftsøkningen som er foreslått i statsbudsjettet, sier Pawlak.

• Miljø, energi