Gå videre til innhold
"På godt og vondt – hverdagsliv med CP" – En ærlig og humoristisk skildring av hverdagslivet med Cerebral parese

Pressemelding -

Forfatter Hilde Pran lanserer sin bok, "På godt og vondt – hverdagsliv med CP", en gripende og humoristisk beretning om Kaja Helene Svendsen, en funksjonshemmet alenemor i begynnelsen av 40-årene. Gjennom boken deler Kaja sine opplevelser som mor, arbeidstaker og samfunnsborger med lett grad av Cerebral parese (CP), og hun møter utfordringer med galgenhumor og selvironi.

Boken følger Kaja over to tiår, hvor hun gjennom samtaler med sine barn Petter og Ingrid, familie og venner, avslører de daglige kampene med sosial utestengelse, utmattelse, slibrige kommentarer og fordommer. Kajas forhold til NAV er en sentral del av historien, med flere tunge stunder som kulminerer i en minneverdig episode hvor hun mister besinnelsen i et møte med en saksbehandler – en hendelse som senere blir til lystige selskapshistorier.

Livet har lært Kaja å håndtere alt fra grov trakassering og udugelige lærere til skeptiske arbeidsgivere og beskyldninger om å være beruset midt på dagen. Gjennom alt dette understreker hun viktigheten av humor, selv når hverdagen er nådeløs, på godt og vondt.

Hilde Pran forteller at inspirasjonen til boken kom mens hun hjalp sine barn med lekser.

"Da barna mine gikk på barneskolen, satt jeg ofte ved siden av dem ved spisebordet for å være tilgjengelig for dem når de trengte hjelp til lekser. Det var faktisk sjelden de trengte meg, så jeg fant frem penn og papir og skriblet ned egne tanker mens jeg likevel satt der ved bordet," sier Pran. Denne skriveprosessen fortsatte i sofaen, hvor hun skrev om "alt og ingenting" før hun redigerte manuset på pc-en.

Idéen om å skrive humoristisk om å være funksjonshemmet stammer fra Prans videregående skole, hvor hun skrev en særoppgave om funksjonshemmede i litteraturen. "Det var ikke mye lystig lesing i de fem bøkene jeg tolket den gangen," bemerker hun.

En sang av Marie Bergman fra 1980-tallet, "Brevet," har også vært en stor inspirasjon for Pran. Sangen handler om frykten for å skrive noe galt eller ikke være bra nok, og gleden ved å tørre å slippe seg løs. Pran mener det er mye å lære om å ha fysiske utfordringer og hvilke vanskeligheter funksjonshemmede møter i hverdagen. Hun påpeker også at det å finne mestringsfølelse gjennom aktiviteter som Stolpejakt er viktig for hennes egen trivsel.

Hilde Prans bok "På godt og vondt – hverdagsliv med CP" tilbyr leserne en ærlig, rørende og humoristisk innsikt i livet med Cerebral parese.

For mer informasjon, kontakt Calidris Forlag

Emner

Vi er et uavhengig forlag som ble grunnlagt i Sverige for vel ti år siden. Calidris drives av en lidenskap for litteratur og vi vil at våre bøker skal nå ut til så mange lesere som mulig. Vi holder til i trivelige lokaler på Høvik i Bærum, like utenfor Oslo.

Vi er stolte over alle talentfulle forfattere som vi har hatt gleden av å gi ut. Vi tror på fortellinger som berører og på de følelsene en historie kan vekke.

AnnKristin Espejord

Pressekontakt Press

Calidris – et forlag for de fleste

Sammen med våre forfattere gjør vi verden smartere, bedre og mer morsom å leve i. Calidris forlag drives av lidenskapen for litteratur og vi arbeider ut ifra en tradisjonell og velprøvd arbeidsmodell.
Vi ønsker å ha stor bredde på våre utgivelser og vi gir derfor ut bøker i alle sjangre, inklusive barnebøker. Vi prioriterer alltid kvalitet.

Vi gir ut bøkene til internasjonale forfattere så vel som til debutanter. Også når det gjelder utgivelse av fagbøker er vi sterke.

Det er en selvfølge for oss å kunne tilby alle titler gjennom sentralt innsalg til samtlige bokhandlere og bibliotek i landet. Vi har også virksomhet i Sverige, Finland og Danmark og kan dermed gi deg muligheten til å komme ut med din bok i hele det nordiske markedet.

Velkommen til Calidris forlag.

Calidris forlag

Sarbuvollveien 2 A