Lagerhaus presenterer Design fra hjertet i Gøteborg

Lagerhaus presenterer Design fra hjertet i Gøteborg

Høsten 2024 lanserer Lagerhaus en kampanje som løfter frem egen design, skapt av designteamet ved hovedkontoret i Gøteborg. Med fokus på bærekraft og kreativitet fortsetter Lagerhaus å tilby inspirerende, prisgunstige og nøye utvalgte fest- og interiørdetaljer.

Lagerhaus ble grunnlagt i 1996, og satsingen på egen design har vært med helt siden starten, men fikk enda mer fokus da Therese Stråhle tiltrådte som selskapets første fast ansatte designer i 2005.

I dag designes over halvparten av sortimentet ved hovedkontoret i Gøteborg, hvor et dedikert design- og innkjøpsteam står for det felles skapende arbeidet.

”Med kampanjen Design fra hjertet i Gøteborg har vi valgt å presentere det grundige arbeidet bak vårt sortiment. Nå når høstens første nyheter begynner å ankomme, ønsker vi at alle skal få innsikt i prosessen og ta del i tankene og drivkreftene som finnes hos våre fantastiske medarbeidere,” forteller Thérèse Elmquist, viseadministrerende direktør samt markeds- og salgsansvarlig i Lagerhaus.

Emilia Claesson: Gjøre en forskjell i en bransje med mange utfordringer

Emilia Claesson begynte som designer hos Lagerhaus i 2020. Med en lidenskap for hjeminnredning og kjøkkenprodukter har Emilia bidratt til flere populære kolleksjoner, inkludert mønsteret Kompisar og lyslykten Buffa, i tre farger.

Emilia Claesson.

Gavepapir Kompisar, 39 kr, designet av Emilia Claesson.

Lyslykt Buffa, 79 kr, designet av Emilia Claesson.

Emilia har i høstens kolleksjon stått for designen bak lampen Moln, som har vært et prosjekt hun lenge har ønsket å realisere.

”Prosessen med å lage store objekter i glass er komplisert. Både å lage mer komplekse tegninger og å produsere verktøy til produksjonen. Derfor har prosessen blitt pauset i omganger og faktisk tatt tre hele år før min drømme-Moln endelig ble til,” sier Emilia om prosessen bak bordlampen Moln.

Bordlampe Moln, 499 kr, designet av Emilia Claesson.

I høstens kolleksjon har Emilia også designet den dekorative statementvasen Landskap, som passer perfekt for vakre blomsterarrangementer og som midtpunktet på et dekket bord.

Når Emilia skapte Landskap, ble hun inspirert av butikkmaterialer fra forrige jul; store karameller i metallisk materiale fanget hennes øye med en gang.

"Noen ganger er søppel virkelig vakkert! Restmateriale fra våre juledekorasjoner minnet om et røft landskap. I første steg eksperimenterte jeg ved å klippe og krølle til formen. Til slutt fant jeg den riktige formen. En gipsavstøpning, tegning og så produksjon. All vegetasjon ser virkelig vakker ut mot metallet. Nå er jeg så nysgjerrig på å se våre kunders arrangementer," sier Emilia.

Vase Landskap, 349 kr, designet av Emilia Claesson.

Emilias arbeid preges av en sterk forankring i bærekraft og å kunne gjøre en forskjell i en bransje som står overfor mange utfordringer, noe som gjenspeiles i hver designprosess.

”Å arbeide for å gjøre en forskjell i en bransje som må bli bærekraftig, gjør jobben spennende og meningsfull,” sier Emilia om sitt arbeid i Lagerhaus.

Therese Stråhle: Design for en bærekraftig fremtid

Therese Stråhle har vært en sentral del av Lagerhaus designteam siden 2005 og har satt sitt preg med sine designløsninger innen alle kategorier, sammen med sine finurlige uttrykk som har kjennetegnet Lagerhaus gjennom årene. Hennes mønstre, blant annet den tilbakevendende kontorrekvisitaserien Kontoret samt Lagerhaus babyshowerkolleksjon, har blitt populære innslag i sortimentet.

Therese Stråhle.

Serien Kontoret, fra 49 kr, designet av Therese Stråhle.

Kakedekorasjon Baby, 39 kr, designet av Therese Stråhle.

Blant høstens kolleksjoner står Therese bak designen for krepselaget, hvor hennes mønster pryder alt fra papptallerkener til girlandere. Therese streber etter å kombinere estetikk med bærekraft og oppfordrer kunder til å omfavne en sirkulær forbrukerkultur. Designteamet arbeider mye med å lage papirforpakninger som kan brukes om og om igjen, for å forlenge levetiden til produkter som girlandere og partyrekvisita.

”Vi ønsker at produktene våre skal leve lenge og være sirkulære. Vi streber etter å bruke så bra materialer som mulig, og vi vil oppfordre våre kunder til å reparere, fornye eller gi videre i stedet for å kaste,” sier Therese.

Girlander Kräftan, 99 kr, designet av Therese Stråhle.

I tillegg til krepselaget står Therese i høst bak designen for en mengde produkter i FSC-sertifisert® papir - hennes favorittmateriale. Postkort, gavepapir og godteriinnpakninger med budskap er noen av Thereses spesialområder.

Om budskapene på Lagerhaus produkter sier Therese: ”Man pleier å si at ”et bilde sier mer enn tusen ord”, men noen ganger veier noen få velvalgte ord tyngre enn gull!”

”Jeg har alltid hatt en fascinasjon for ordkunst i min formgivning, og det er så gøy at jeg har fått sette preg på en stor del av Lagerhaus sortiment. Et produkt med et budskap kan være treffende, morsomt, spennende, kjærlighetsfullt, kult, omsorgsfullt med mer. Men aldri ondskapsfullt - vår tone er rettferdig og oppmuntrende, og føles bra i magen!” fortsetter Therese.

Brett kort Birthday Hat, 29 kr, designet av Therese Stråhle.

Superwomanpiller, 39 kr, og kopp Superwoman, 99 kr, designet av Therese Stråhle.

Alice Molander: Neste generasjons designer

Som designassistent hos Lagerhaus spiller Alice Molander en viktig rolle i å realisere kreative visjoner sammen med sine kolleger. Med en bakgrunn fra KV Konstskola og HDK-Valand er Alice en nøkkelperson for tegning av produkter, visualisering, skisser og ferdigstilling av tekniske tegninger for alle Lagerhaus produktkategorier.

”Jeg elsker å få være med på å skape et sortiment som er så bredt. Det er fantastisk utviklende for meg som nyutdannet designer å jobbe med to erfarne og dyktige designere ved min side, det er gull verdt,” sier Alice.

Alice Molander.

Alice har i tidligere kolleksjoner stått bak designen for figurputen Bao Bao, samt den matchende koppen og smørbrikket Panda.

Pute Bao Bao, 229 kr, designet av Alice Molander.

Til høsten kommer ytterligere interiørdetaljer designet av Alice, i form av den store partyhatten Happy Birthday, samt det trendy mønsteret Stream, som finnes på to gaveposer og dagboken Write.

”Hjertet banker litt ekstra for visse produkter, spesielt i prosessen når jeg skapte mønsteret Stream. Gleden ved å komme inn i en flyt, hvor tid og rom forsvinner, er en fantastisk følelse! Jeg ønsket å tegne et marmorert mønster med en mønsteteknikk som var ny for meg. Det skulle føles som en virvel inn i høstens kolleksjon. Mønsterets abstrakte design kan oppfattes som et rolig harmonisk flyt for noen, eller som en livlig virvlende sirkel for andre,” sier Alice om mønsteret Stream.

Gavepose Stream, fra 39 kr, designet av Alice Molander.

Partyhatt Happy Birthday, 49 kr, designet av Alice Molander.

Bærekraft og design fortsatt fokus fremover

Lagerhaus fortsetter å skape inspirerende og prisgunstige fest- og interiørdetaljer fra hjertet i Gøteborg. Lagerhaus designteam, bestående av Emilia Claesson, Therese Stråhle og Alice Molander, arbeider sammen med innkjøpsteamet for å tilby produkter som er både vakre og funksjonelle, samtidig som bærekraftsaspektet alltid er i tankene.

Gjennom å kombinere kreativitet med bransjens omstilling rundt bærekraft, ønsker Lagerhaus å være en veileder til en mer bærekraftig livsstil, uten å gå på kompromiss med designen.

Kampanjen Design fra hjertet i Gøteborg går opp i butikk og online fra uke 30.

For mer informasjon, besøk Lagerhaus hjemmeside.

FSC-sertifiserte varer er laget av tre som kommer fra et ansvarlig skogbruk, som tar hensyn til natur, dyr og mennesker (FSC N002329).

Emner

Lagerhaus er merket som designer rimelige fest- og interiørdetaljer. Med vår visjon We create Happy Moments ønsker Lagerhaus å bidra til økt glede i alle livets ulike øyeblikk. Den første butikken åpnet i Göteborg i 1996, og i dag driver vi 57 butikker i Sverige og Norge, samt nordisk netthandel. Hovedkontoret ligger i Göteborg, og selskapet eies av Goodfellows og Familjen Yngvesson.

Pressekontakt Digital kommunikatör

Velkommen til Lagerhaus AB!

Lagerhaus är varumärket som designar prisvärda hem- och festdetaljer med hög trendkänsla. Med färg, form och mönster vill Lagerhaus genom parollen Happy Places - Happy Moments bidra till ökad glädje i hemmet och vid livets alla festliga tillfällen. Den första butiken öppnades i Göteborg 1996 och idag drivs 50 butiker i Sverige och Norge samt nordisk e-handel. Huvudkontoret ligger i Göteborg och företaget ägs av Goodfellows Ventures och Familjen Yngvesson.