Vinneren av kunstkonkurransen er kåret.

Vinneren av kunstkonkurransen er kåret.

Oslo kommune, Kulturetaten har gjennomført en konkurranse om utforming av et permanent kunstprosjekt for nye Deichmanske hovedbibliotek i Bjørvika. Nasjonale og internasjonale kunstnere har sendt inn forslag. Et forslag skiller seg ut. Vinneren av konkurransen er kunstneren Lars Ø Ramberg med forslaget From daring to sharing.

Vinnerens forslag, samt de andre skisseforslagene, som ble sendt inn til konkurransen, vil bli stilt ut i Kunstnernes Hus fra 16. juni til 3. juli, med åpning 16. juni kl. 18.00. Dette er Oslo kommunes største kunstprosjekt i et offentlig bygg på 70 år. Kunstverket skal monteres i himlingen i sentrum av bibliotekets 1.etasje. Dette vil bli byggets mest sentrale og best besøkte sone, og beregnet antall besøkende er i overkant av 2 millioner.

Disse kunstnere deltok i konkurransen og vil ha utstilt forslagene på Kunstnernes hus:

Ai Weiwei (Everest)
Bente Sommerfeldt-Colberg (Bladet)
Marte Johnslien (Honningdogg)
Carsten Höller (Decimal Clock)
Lars Ø Ramberg (
From daring to sharing)

I følge juryen, skiller vinnerens forslag seg ut, grunnet:

«Verket visualiserer kunnskapslagring, kommunikasjonsflyt og tankeprosesser»

«Ideen korresponderer svært godt med det nye bibliotekets tanker om å være en toveis møteplass, og viser til kunnskap som demokratisk nødvendighet og sårbar prosess og bibliotekets mulige framtidige rolle i denne sammenheng.»

«Verket understreker rommets kompleksitet og følger arkitekturens ulike retninger, samtidig som det fremstår som et uavhengig verk.»

Juryen har bestått av:

- Per Hess, juryens leder og kunstkonsulent
- Jeannette Christensen, oppnevnt medlem av juryen
- Kristin Danielsen, biblioteksjef Deichmanske bibliotek – brukerrepresentant
- Vibeke Skaiaa, prosjektleder ÅF Advansia AS – byggherrerepresentant
- Svein Lund, Lund Hagem Arkitekter AS - arkitektrepresentant

Kunstprosjektet er finansiert av Oslo kommunes kunstordning, med støtte fra KORO.

Vinnerverket

LARS Ø RAMBERG (From daring to sharing)
Verket vil bestå av lange, buktende glassrør med hvitt og gult neonlys, til sammen cirka 400-500 meter, festet direkte til himlingen i enkle aluminiumsoppheng og med synlige tilhørende strømkabler. Neonrørene vrir og kveiler seg, de er dels forbundet med hverandre, dels spredt rundt i rommet i større og mindre enheter av tilsynelatende tilfeldige sammenkoblinger. Lysene kan programmeres til å skifte, blinke eller kan slås av og på.Intensjonen er å visualisere koblinger mellom mennesker og tanker, steder og kultur­er, informasjon og data.

Fakta om Oslo kommunes kunstordning

• 0,5 prosent av Oslo kommunes totale investeringsbudsjett avsettes til kunstprosjekter
  • Kunstordningens formål er å sørge for at profesjonell samtidskunst preger og beriker Oslo kommunes bygg og uterom til glede for et allment publikum
  • Kulturetaten har det faglige ansvaret for og administrer ordningen, utvikler temporære og permanente kunstprosjekter og foretar innkjøp til Oslo kommunes kunstsamling

Fakta om det nye Deichmanske hovedbibliotek

• Forventet ferdigstillelse: Utgangen av 2019, forventet åpning tidlig 2020.
  • Forventet besøkstall; 2,0 til 2,3 millioner per år.
  • Plassering: Bjørvika, mellom Operaen og Oslo S.
  • Bestiller: Kulturetaten.
  • Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Dersom det er spørsmål i forbindelse med utstillingen eller konkurransen, bes man ta kontakt med kurator og juryleder Per Hess Tlf 41420870 eller kommunikasjonssjef Kjersti Tubaas Tlf 92442884

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.