Nå før jul fremstår Vannkongle nesten magisk med rim og snø i den vinterkledde parken hvor den åpne Hovinbekken omfavner kunstelementene. Under avdukingen blir det taler, musikalsk innslag og servering. Foto: Milena Elisabet Brekke / Oslo kommune

Velkommen til avduking av Vannkongle i Klosterenga park

Mandag 18. desember kl. 15.30 inviterer Kulturetaten v/Oslo kommunes kunstsamling og Klosterengas venner til en stemningsfull avduking av Kristian Blystads Vannkongle i Klosterenga park. Parken er Oslo kommunes største kunst- og kulturpark etter at Vigelandsparken ble etablert, og en av de mest omfattende offentlige kunstsatsingene i nyere norsk historie.

Magisk stemning og feiring
– Endelig kan vi feire at en av kronene på verket i Klosterenga park er på plass. Vi er både stolte og glade for å se hvor vellykket og godt mottatt parken har blitt. Vannkongle er Klosterengas eneste bronseskulptur, og angir inngangen til parken fra Grønland, sier Daniella van Dijk-Wennberg, avdelingsdirektør kunst i Kulturetaten.

– Nå før jul fremstår Vannkongle nesten magisk med rim og snø i den vinterkledde parken hvor den åpne Hovinbekken omfavner kunstelementene. Under avdukingen blir det taler, musikalsk innslag av Thomas Backofen, servering av pepperkaker, gløgg og mandariner. Billedhugger Kristian Blystad vil være til stede, sier Lily Vikki, prosjektleder i Kulturetaten.

– Klosterenga er et unikt prosjekt som det har vært fantastisk spennende å jobbe med, nå er jeg veldig glad for å kunne feire avdukingen av Vannkongle sammen med Kristian, alle ildsjelene i Klosterengas venner og andre som ønsker å bli med på avdukingen, sier Vikki.

Skulpturen omkranses av en opparbeidet plass hvor det er lagt opp til belysning og tilførsel av bekkevann som på sikt skal renne ut på toppen av vannkonglen som en naturlig fontene.

Usikkerhet rundt siste byggetrinn
– Men det er først i fase 2 Vannkongla får vann og lys, fortsetter Vikki, da skal de siste 140 meterne med bekk opp i dagen, før det renner ned i skulpturen Sluttsluk. Saken avhenger av hva som skjer med fengselet, og om arealet som nå eies av staten overdras til Oslo kommune. Planforslaget for Oslo fengsel skal offentliggjøres 22.12.

Kristian Blystad og Klosterenga park
Etter at Bård Breivik døde i 2016 ble Kristian Blystad kunstnerisk ansvarlig for ferdigstillelsen av parken. Blystad fikk i oppdrag å utforme flere skulpturer samt et overordnet kunstnerisk ansvar i samarbeid med arkitekt Jørn Skaare som har vært kunstnerteamets konsulent og koordinator.

Blystad har utformet flere unike skulpturer til parken, deriblant Vannkongle, som i likhet med Sluttsluk og Grotten er delfinansiert med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.

Siden 1980-tallet har Kristian Blystad satt sitt kunstnernavn på verk i offentlige uterom i betydelige oppdrag både nasjonalt og internasjonalt, som for eksempel å kle granittfasaden til det nye biblioteket i Alexandria i Egypt med all verdens skrifttegn, eller bearbeide 19.000 kvm og 33.000 enkeltstein med marmor på Operataket i Bjørvika.

Over tredve år har gått siden kunstneren, Bård Breivik initierte sitt visjonære kunstprosjekt for Klosterenga park. Visjonen om en flerkulturell park med en åpen Hovinbekk rennende gjennom kunstelementer av stein i bydel Gamle Oslo var drømmen. Ideen var at parken skulle være et miljøprosjekt med fokus på vann i kombinasjon med kunst. Steintradisjoner fra ulike deler av verden skulle settes sammen som en kontemporær ruin og bidra til inspirasjon og respekt for ulike kulturer. Medvirkning fra beboerne i bydelen var en forutsetning for å sikre bærekraft. Klosterengas venner har engasjert seg sterkt som frivillige pådrivere.