The New York Times synes du skal følge Vigelandmuseet på Instagram!

The New York Times synes du skal følge Vigelandmuseet på Instagram!

Vigelandmuseet i Oslo har blitt trukket frem av den anerkjente avisen The New York Times som én av fem Instagram-kontoer verdt å følge – på verdensbasis.

I følge journalisten er suksesskriteriet for en vellykket museumskonto på Instagram at kontoen behandles som en forlengelse av institusjonens formidlingsprogram – og ikke som en promoteringskanal som higer etter «likes». I følge journalisten har Vigelandmuseet lykkes med dette.

– Vi har over tid jobbet systematisk med vår Instagram-konto. Det er egentlig ganske enkelt; vi legger ut gode bilder av verk fra samlingen, både de kjente og mindre kjente skulpturer. Dette suppleres med historiske bilder, samt bilder fra de skiftende utstillingene. At dette er en forlengelse av vårt formidlingsprogram stemmer godt. Det at New York Times legger merke til oss er en fantastisk anerkjennelse, sier museumsleder Jarle Strømodden.

The New York Times nådde i november 7 millioner abonnenter, og Vigelandmuseet har fått merke effekten av en slik omtale. Følgermassen på Instagram har økt med 25 prosent siden artikkelen kom.

Omar Samy Gamal, byråd for kultur, idrett og frivillighet, synes det er fantastisk at Vigelandsmuseet blir lagt merke til.

– Vigeland er en kunstner som vi har et veldig tett forhold til i Oslo. I en tid hvor digitalt innhold er blitt mye viktigere er det veldig gøy å se at vi hevder oss på et sånt nivå. Mange kjenner til kunsten i parken, men museet er en perle som jeg håper flere vil besøke når museene kan åpne dørene igjen, sier Gamal.

Om Vigelandmuseet

• Vigelandmuseet åpnet i 1947 og er Gustav Vigelands tidligere atelier og bolig. I dag viser museet en fast samlingsutstilling, og skiftende utstillinger med tredimensjonal kunst.
  • Gustav Vigeland levde fra 11. april 1869 til 12. mars 1943. Han regnes som Norges største billedhugger gjennom tidene og er mest kjent for Vigelandsparken i Oslo.
  • Vigelandmuseet har pr. i dag 12 faste ansatte, hvorav tre kunstfaglige ansatte og to konservatorer – til sammen ca. 8,75 årsverk.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleir, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.

Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver, Kulturetaten 97756044