Skogen i sikte på Valle

Skogen i sikte på Valle

Torsdag 28. mai kl. 11.00, markerer Kulturetaten et nytt kunstverk på Valle Hovin. Skulpturen "Med skogen i sikte" er utført av Ståle Sørensen. Et kjennetegn ved hans kunst er interesse for miljø, miljøvennlige materialer, natur og friluftsliv. "Med skogen i sikte" er plassert i nærheten av fotballbanene i Valle Hovin.

"
Med skogen i sikte"er både en skulptur og et utsiktstårn, utført i eik. Det rager i landskapet, med en høyde på seks meter. Med sine vertikale linjer er det kunstverket godt synlig i terrenget. Skulpturen er i tillegg til å være et kunstverk også et samlingssted, et sted for utflukter og et utkikkstårn.

Inspirasjon til "Med skogen i sikte" er hentet fra jakttårn og utkikstårn knyttet til observasjon av natur.

Plasseringen ved Valle Hovin knytter i tillegg an til aktivitet som tradisjonelt har sin plass her, menneskelig aktivitet og fotball.

Kunstverket spiller på menneskets ønske og behov for å skaffe seg oversikt både på et mentalt plan og i den praktiske verden.

Kunstverket kom på plass gjennom et samarbeid mellom Kulturetaten og Bymiljøetaten.

Program for dagen:

Taler ved:

Lise Mjøs avdelingsdirektør Kulturetaten
Øivind Johansen prosjektleder i Bymiljøetaten
Kunstner Ståle Sørensen presenterer kunstverket.

Enkel servering.

Kontaktpersoner:
Ståle Sørensen, kunstner tlf. 917 90 799
Hilde Rognskog, kunstkonsulent tlf. 986 06 715
Aud Ganberg, prosjektkoordinator Kulturetaten 402 22 356

Regions

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver, Kulturetaten 97756044