Rekordår for Oslos meråpne bibliotek

Hele 347.000 ganger har oslofolk låst seg inn på biblioteket i 2017. Nå trapper Deichmanske bibliotek opp det populære selvbetjeningstilbudet.

- Meråpent bibliotek er en dundrende suksess, sier konstituert biblioteksjef Knut Skansen.

Tilbudet lar brukere med oppgradert bibliotekkort selv låse seg inn på biblioteket utenom vanlig åpningstid.

Brukerne har tilgang til biblioteket fra klokka 07 til 23 hver eneste dag, hele året. I meråpent-tiden kan de låne, levere, bruke publikums-PC-er, møte venner, eller bare lese og jobbe i ro og fred.

Eksplosiv vekst

I hele 2016 registrerte Deichmanske bibliotek 269.773 besøk i meråpent-tiden. I år har bruken skutt i været: Fra januar til november 2017 er antall besøk 347.063. Samlet sett utgjør meråpent-besøket over 14 prosent av det totale besøket på Deichmanske bibliotek i år.

Bibliotekene på Bjerke, Bøler, Furuset, Lambertseter, Majorstuen og Tøyen er allerede meråpne. Fra og med torsdag 21. desember kan folk på Røa også låse seg inn på biblioteket når det ikke er betjent.

- Det er åpenbart at dette tilbudet fyller et behov som svært mange oslofolk har, så vi kjører på videre. I dag ble Røa meråpent, og i januar åpner vi et flunkende nytt og meråpent bibliotek på Stovner. Innen 2020 er målet at alle Deichmanskes bibliotek skal være meråpne, sier Skansen.

Meråpent i julen

- Dette er så gøy. Nå kan folk fritt bruke biblioteket akkurat når det passer dem selv best, sier Ragnhild S. Stuler, fungerende avdelingsleder for Deichmanske bibliotek på Røa.

- Jeg er spesielt glad for at vi kan tilby brukerne våre et meråpent bibliotek akkurat nå som julen står for døra. Hit kan man komme uansett om man trenger litt alenetid eller man har lyst til å være sammen med andre.

Tilgang og sikkerhet

For å få tilgang til meråpent bibliotek, må brukere skaffe seg bibliotekkort og skrive under på en meråpent-kontrakt. Så snart man leverer kontrakten på sitt lokale Deichmanske bibliotek, blir bibliotekkortet oppgradert til nøkkelkort.

Av sikkerhetshensyn er biblioteklokalene videoovervåket i meråpent-tiden. På enkelte av de meråpne bibliotekene er også sikkerhetsvakter til stede.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunene. Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamlinger, kulturhistoriskeeiendommer, byomfattende arrangement, musikk- og kulturskolen, økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er endel av etatens portefølje.

Lars Schwed Nygård

Senior kommunikasjonsrådgiver, Deichman Presse, strategisk kommunikasjon, sosiale medier +47 986 11 355