Prestisjetung bransjepris går til lederen på Deichman Biblo Tøyen

Prestisjetung bransjepris går til lederen på Deichman Biblo Tøyen

Under utdelingen av bransjeprisen Gullboken i kveld vant Reinert Mithassel «Årets Gullegg» for arbeidet med Deichman Biblo Tøyen.

Prisen ble utdelt på Latter i Oslo med store deler av norsk bokbransje tilstede. Bransjeprisen deles ut av Forleggerforeningen og ble delt ut for første gang i 2013.

Når juryen velger å gi Mithassel prisen er det med begrunnelsen:

Norge er i verdenstoppen i litteratur og lesing, og tradisjonen for litteraturformidling er sterk og i kontinuerlig utvikling. I dette lyset er det ikke ofte vi er vitne til nyvinning av slike dimensjoner som Årets Gullegg-mottaker har bidratt til. Vinneren har skapt et inkluderende fysisk og mentalt rom for nye lesergrupper, og inntatt en unik og offensiv rolle i lokalmiljøet og samfunnsutviklingen. Leserundersøkelsen for 2018 viser at nordmenn fortsatt leser som bare det, med et lite unntak for ungdom, hvor tendensen dessverre ikke er like positiv. Hvorfor ikke da innføre droner i bokhåndteringen, eller låne fra estetikken til et skisenter i alpene på femtitallet, et bilverksted eller fornøyelsespark som ramme for lesingen?

I et prøvet område av hovedstaden har man rustet opp ikke bare én, men to nye litteraturarenaer der lesing og kunnskapsinnhenting går hånd i hånd med det sosiale og underholdende. Direktøren for det hele har lang fartstid i organisasjonen som står bak, og har lenge utmerket seg som en som evner å skape appellerende fysiske rammer og installasjoner rundt det samfunnsoppdraget litteraturformidling er. Sjelden har litteratur landet så godt i det flerkulturelle, unge Norge som her. Vi gratulerer Reinert Mithassel, seksjonsleder for bibliotekene på Tøyen og ansvarlig for Biblo fra starten, med utmerkelsen Årets gullegg.

Til sammen ble priser i fire forskjellige kategorier delt ut denne kvelden. Reinert Mithassel beskriver seg og gjengen på Deichman Biblo Tøyen som «himmelfalne» over å motta en av kveldens priser:

- Vi trodde denne høythengende utmerkelsen bare kunne gis til de største og sterkeste i forlagsbransjen. Så det er umåtelig stas at vårt lokale og ikke-kommersielle tiltak for de unge kan løftes frem til en slik heder i en næring som helst retter den tyngste skytsen mot de voksne. Vi er ufordragelig kry og stolte, sier Mithassel.

Unikt barne- og ungdomsbibliotek

Alle Deichman Biblo Tøyens brukere er mellom 10 og 15 år gamle. Ingen andre slipper inn.

Det populære barne- og ungdomsbiblioteket åpnet 31. mars 2016. Helt fra starten var målet å tilby bydelens unge et mulighetenes sted.

Her kan brukerne lese lekser, lage mat, låne bøker, oppleve forfatterbesøk, filmkvelder, konserter og teater, eller utforske og uttrykke seg gjennom kunst, mekking og digital teknologi. Tilbudet er gratis.

Lokalene er skreddersydd for å etterkomme de unge brukernes behov, og selve bibliotekrommet er i seg selv en enestående opplevelse. Interiørarkitekt Aat Vos har satt sammen et eventyr av farger, gjenbruksmøbler, lesekroker og kunst.

I januar kåret Norsk Bibliotekforening Deichman Biblo Tøyen til Årets bibliotek 2017. Biblioteket har vunnet en rekke andre priser.

Kontakt:

Reinert Mithassel

Seksjonsleder, Deichman Biblo Tøyen

reinert.mithassel@deichman.no

Regions

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Oslo byarkiv, Popsenteret, Øvingshotellet, Vigeland-museet, Oslo kommunes kunstsamling, kulturhistoriske eiendommer, Oslo kulturnatt, Oslo kulturskole og økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er også endel av etatens portefølje.
  • Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 23 bibliotek over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.
  • Munchmuseet er et kunstmuseum i Oslo som inneholder Edvard Munchs etterlatte arbeider som han testamenterte til Oslo kommune i 1940. Museet åpnet dørene for publikum i 1963, hundre år etter maleren og grafikerens fødsel. Edvard Munchs testamentariske gave til Oslo kommune omfattet rundt 1 100 malerier, 15 500 grafiske blad, 4 700 tegninger, samt seks skulpturer. I tillegg kom nesten 500 trykkplater, 2 240 bøker, notatbøker, dokumenter, fotografier, verktøy, rekvisita og møbler. Dette setter Munchmuseet i en særstilling internasjonalt, og åpner for spesialutstillinger i museet og en utstrakt internasjonal utstillingsvirksomhet.