Målet er å få med 15 000 oslobarn til årets Sommerles. Nasjonal kick-off fra Deichman Biblo Tøyen med YouTuber Victoria Skau og statsminister Erna Solberg (innfelt).

Oslobarn og statsminister sparker igang årets Sommerles!

Fra tirsdag inviterer Deichman alle oslobarn til Sommerles. Lesekampanjen varer hele sommeren. Målet er å få med 15 000 oslobarn.

Lesekampanjens nasjonale kick-off er tirsdag 1. juni. Statsminister Erna Solberg er med i videoen, som i hovedsak er fra Deichman Biblo Tøyen. Forfatter Mari Moen Holsve er med - og YouTube-stjernen Victoria Skau er programleder.  Videoen kan sees på YouTube gjennom hele kampanjeperioden.

Kodeord og premier

I hele sommer kan barna få lesetips og låne bøker fra bibliotekene i Oslo. Deichman deler også ut kodeord og små lesepremier til barna som deltar. Du kan lese mer på deichman.no/sommerles

- Med Sommerles håper vi tusenvis av barn i Oslo vil oppleve enda mer leseglede enn de pleier. Kampanjen kan også hjelpe skolebarn med å vedlikeholde leseferdighetene sine gjennom en lang sommerferie, sier biblioteksjef i Oslo, Knut Skansen.

Målet er 15 000 Oslobarn

Sommerles er en innarbeidet kampanje. I fjor deltok over 120 000 barn fra hele Norge. 9 000 var bosatt i Oslo, ny rekord for hovedstaden! Oslobarna leste cirka 12 bøker i snitt, som utgjør 100 000 bøker. I år siktes det inn på å få med 15 000 barn fra Oslo.

En trenger ikke å lese selv for å være med, også å høre lydbok eller å bli lest for (høytlesning) teller. Du trenger heller ikke å lese på norsk for å delta.

Slik deltar du

Den nasjonale lesekampanjen Sommerles skal inspirere unge til å lese mest mulig i sommerferien. Alle barn i 1. til 7. klasse kan delta – også skolestartere og de som går ut av 7. klasse dette skoleåret. Man sanker så premier basert på hvor mye man leser fra 1. juni til 31. august.

Barna deltar ved å opprette en profil på sommerles.no sammen med foreldre eller foresatte (barn som registrerte seg i fjor, kan bruke samme profil iår). Deretter kan de registrere bøkene de leser, samle poeng og digitale trofeer. Når barna har registrert seg, får de tilgang til en spesialskrevet fortelling av forfatter Mari Moen Holsve, «Den magiske regnskogen».

Sommerles er utviklet av Vestfold og Telemark fylkesbibliotek og Snuti AS. Deichman deltok for første gang i 2018, og kampanjen driftes av folkebibliotek over hele landet.

Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.

Lars Schwed Nygård

Senior kommunikasjonsrådgiver, Deichman Presse, strategisk kommunikasjon, sosiale medier +47 986 11 355