En gruppeutstilling med kunstnerne Andrea Scholze, Einar Grinde og Lin Wang, samt duoen Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrong. – De både utfordrer og supplerer hverandre, sier Jarle Strømodden.

Ny utstilling i Vigelandmuseet: Eckbos Legat jubileumsutstilling

Velkommen til utstillingsåpning og sommerfest torsdag 1. juni klokken 18-23: Sommeren 2023 viser Vigelandmuseet, i samarbeid med Eckbos Legat og Kulturbyrået Mesén, en gruppeutstilling med kunstnerne Andrea Scholze, Einar Grinde og Lin Wang, samt duoen Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrong. Utstillingen markerer 100-års jubileet til Eckbos Legat.

– Vi feirer åpningen med sommerfest, bar og DJ Jon Løvøen i museets borggård. Vi gleder oss til å nyte en fin sommerkveld sammen med kunstnerne og publikum, sier Jarle Strømodden, juryleder og museumsleder ved Vigelandmuseet.

– De fire kunstprosjektene står godt på egne ben, samtidig som de både utfordrer og supplerer hverandre. Prosjektene finner sin fellesnevner i at de retter blikket mot fortiden, både den nære og den fjerne, men de kommenterer også nåtiden. I denne fellesnevneren finner vi en humoristisk vri kombinert med et alvor det er verdt å reflektere over, fortsetter Strømodden.

Kunstprosjektene er valgt ut blant 109 søkere. Alle de fire utvalgte har mottatt et produksjonsstipend på 75 000 kroner, og i løpet av utstillingsperioden vil juryen velge ut en vinner som mottar et stipend på 200 000 kroner. Prisutdelingen vil skje 22. august.

Kunstnerne
Lin Wang (f. 1985) viser verket Still Life – Gaze from the East – et tredimensjonalt stillebensmaleri tolket gjennom et samtidsperspektiv fra Østen. Verket består av malte objekter i porselen satt sammen til en helhetlig installasjon. Med dette arbeidet ønsker Wang blant annet å belyse forskjellige aspekter ved Vesten og Østens felles historie.

I samme rom vises også Einar Grinde (f. 1989) sitt verk Lånt hest må man snart stige av, bestående av flere oppblåsbare hester. Verket er inspirert av Gustav Vigelands leireskulptur Nidstang (1923) som viser en hest satt på stolpe med utskåret mannshode. Den ene hesten til Grinde er plassert på en pidestall, mens de andre ligger forkrøplet på gulvet rundt. De puster, i et individuelt tempo. Hans arbeid er dystopisk og sivilisasjonskritisk – men også humoristisk.

Også installasjonen til Ellinor Aurora Aasgaard (f. 1991) og Zayne Armstrong (f. 1986) inneholder elementer av sivilisasjonskritikk. The Grind er en scenisk installasjon som inviterer til refleksjon over det kunstnerne selv beskriver som «de hyperkommodifiserte, massemedierte og prestasjonsdrevne forholdene vi lever under».

Andrea Scholze (f. 1988) inviterer oss inn i en verden bebodd av menneskelignende skikkelser i keramikk. Verksgruppen Kjenner på tilværelsen, omhandler vårt indre følelsesliv og det som oppstår mellom oss. Skapningene frembringer eksistensielle refleksjoner omkring vår oppfatning av oss selv som en del av naturen, og hvordan denne opplevelsen har endret seg siden tidenes morgen.

Om Eckbos Legat
Eckbos Legat er en privat allmennyttig stiftelse. Major og advokat Eivind Eckbo stiftet i 1923 det første av totalt elleve legater. Eckbos legat yter årlig støtte til enkeltpersoner, organisasjoner, forskningsprosjekter og annet som faller inn under legatets ulike formål, bl.a kunst og kultur.

Om juryen
Den kunstfaglige juryen består av Jarle Strømodden (juryleder), Ahmed Umar, Azar Alsharif, Kristine K. Wessel og Mona Gjessing.

Arrangementer under utstillingsperioden 2.6.-17.9.23

• 7. juni kl. 17.00: Kunstnersamtale med Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrong
  • 14. juni kl. 18.00: Still Life & Food. Arrangement med Lin Wang
  • 16. august kl. 18.00: Kunstnersamtaler med Einar Grinde og Andrea Scholze

Pressen er velkommen til å se utstillingen i dagene før åpningen. Ta kontakt med museumsleder Jarle Strømodden (jarle.stromodden@kul.oslo.kommune.no, tlf 997 49 229) eller kommunikasjonsansvarlig Marte Grette (marte.grette@kul.oslo.kommune.no, tlf 934 26 205) for å avtale tidspunkt.

Om Vigelandmuseet
Vigelandmuseet er billedhugger Gustav Vigelands (1869-1943) tidligere atelier og bolig. I museet, som åpnet i 1947, kan du følge utviklingen i Vigelands kunstnerskap og få et unikt innblikk i Vigelandsparkens historie. Du kan også lære mer om hvordan skulpturene ble laget. Vigelandmuseet eier en nesten komplett samling av Vigelands kunst. Samlingen inneholder blant annet rundt 1 600 skulpturer, 12 000 tegninger og 400 tresnitt. Den er resultatet av en avtale Gustav Vigeland inngikk med Oslo kommune i 1921; Vigeland forpliktet seg til å gi all sin kunst til kommunen, mot at kommunen bygget et atelier til ham som også skulle fungere som et museum etter hans død. Vigelandmuseet er en del av Kulturetaten i Oslo kommune.

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver, Kulturetaten 97756044