Norsk Skulpturbiennale 2015 – Kunsten tilhører dem som ser den

Norsk Skulpturbiennale 2015 – Kunsten tilhører dem som ser den

Norsk Billedhoggerforening og Vigeland-museet inviterer til visning av NORSK SKULPTURBIENNALE 2015. Dette er den 8. i rekken og den største mønstringen av tredimensjonal kunst i Norge.

33 kunstnere er valgt ut til å delta med til sammen 28 prosjekter hvorav tre er kunst i det offentlige rom, rundt om kring i Oslo. Over halvparten av verkene som vises på biennalen er nye produksjoner.

Kurator for årets biennale er Anne Szefer Karlsen.

Norsk Skulpturbiennale har et spennende sideprogram som vil løpe parallelt med utstillingen i visningsperioden. Se www.skulpturbiennale.no for programinfo og detaljer om biennalen.

Gjennom utstillingen stiller kurator Anne Szefer Karlsen spørsmål om det tredimensjonale kunstuttrykket er i ferd med å forandre seg på en grunnleggende måte i og med at vårt eget forhold til rom og bilde er i endring.

Betegnende for utvalget av verker er spenningen som oppstår i det at vi forholder oss til ulike «skjermkulturer» og våre omgivelser samtidig. Vårt sosiale rom er endret av at mobiltelefonen nærmest er som en protese å regne for oss som enkeltpersoner, og vårt kollektive rom er endret ved at stadig oppdatert informasjon kommuniseres via store skjermer i det offentlige rom. Utstillingen tar opp i seg disse observasjonene, og ser nærmere på om vi kan finne spor av «skjermkulturer» også i dagens tredimensjonale kunstuttrykk. En annen relevant problemstilling er hvordan vi som publikummere forholder oss til utstillinger. Er vår evne til å betrakte omgivelsene blitt så «ekstrem» at vi ikke lenger ser kunsten, selv når den er rett foran oss?

Deltagende kunstnere:
Gunvor Nervold Antonsen, Ingrid Askeland, Emma Brack, Nils Olav Bøe, Runa Carlsen, Leander Djønneog Matias Faldbakken, Marius Engh, Mathijs van Geest, HC Gilje, Tarje Eikanger Gullaksen, Danuta Haremska, Anna Carin Hedberg og Ebba Moi, Johanne Hestvold, Steffen Håndlykken og Ingrid Lønningdal, Toril Johannessen, Omar Emanuel Johnsen og Magnhild Øen Nordahl, Janne Kruse, Yngvar Larsen, Josefine Lyche, Matthew Quentin Midtskau, Bjørn Mortensen, Suvi Nieminen, Eamon O’Kane, Pernille Rosfjord, Aurora Sander (Ellinor Aurora Aasgaard og Bror Sander Berg Størseth), Runa Sandnes, Nils Elvebakk Skalegård, Mikkel Wettre.

Kontaktpersoner:
Kurator Anne Szefer Karlsen, mob.: 97118482, anneszeferkarlsen@gmail.com
Museumsleder Jarle Strømodden, mob.: 99749229, jarle.stromodden@kul.oslo.kommune.no
Vigeland-museet, Nobels gate 32, 0268 Oslo, www.vigeland.museum.no, tlf.: 23493700. Åpningstider: tirsdag – søndag 12-16. Mandag stengt.

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.