Norsk rockepionér til Popsenteret!

Norsk rockepionér til Popsenteret!

Fredag 4. desember kl. 13.00 kommer den kronede «rockekongen» Roald Stensby og forteller om sin karriere som en av Norges rockepionérer.

Popsenterets faste fredagstilbud «Tilbake til ungdommen» har hatt stor suksess denne høsten med besøk av kjente og kjære artister som Jan Eggum, Svein Finjarn og Lars Klevstrand. For hvert eneste artisbesøk er det satt publikumsrekord, og konklusjonen må være at interessen for norsk 50- 60- og 70-tallsmusikk er høyst levende i dag. Denne fredagen går vi tilbake til begynnelsen med selvste Roald Stensby.

Roald Stensby ble for alvor kjent da han i 1959 vant Nordisk mesterskap i rocksang på Jordal amfi. På Popsenteret forteller han om sitt sterke forhold til musikk, tiden i rockeband, kinopremierene til ”Blackboard Jungle” (”Vend dem ikke ryggen” ,1955) og ”Rock around the Clock” (1956), veien mot tittelen som Nordisk rockemester, og årene før han ga seg som sanger i 1965.

Dette blir en reise tilbake til tiden der rocken sto sterkt som generasjonsskille og lydspor til «den nye tiden» i vestlig livssyklus: ungdomstiden. Du møter Stensby i samtale med Paal Ritter Schjerven, kunstnerisk leder ved Popsenteret.

Popsenteret – opplevelsesmuseet for musikk i Oslo er stedet for deg som ønsker å vite mer om norsk populærmusikk, og som vil oppleve den på en ny måte. Popsenteret på Grünerløkka åpnet i 2011 og drives i regi av Kulturetaten, Oslo Kommune.

«Tilbake til ungdommen» er støttet av Den kulturelle spaserstokken og er derfor gratis for honnør. For andre koster det 90,-/50,- (vanlig inngangsbillett).

Roald Stensby erstatter tidligere annonserte gjest Vidar Lønn-Arnesen høsten 2015.

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver, Kulturetaten 97756044