Nå deles krisepakke til kultursteder i Oslo ut

Nå deles krisepakke til kultursteder i Oslo ut

Steder for kulturnæring som er koronastengt får nå krisepakke fra staten. Oslo kommune ved Kulturetaten fordeler denne i Oslo. Potten er på 20 millioner. Søknadsfrist 26.mars, med utdeling kort tid etter. Pengene fordeles flatt på stedene som får støtte.

Krisepakken gjelder for kulturnæringen «som lever av å samle mennesker» - og som faller helt eller delvis ut av andre statlige ordninger. Det være seg kulturhus, museer, framføringslokaler og annet som kunne ha vært åpne for publikum, utøvere og brukere.

Mer info om kriterierier og søknadsprosess her.

Kriterier for krisepakke kultursteder

• Stedet må ha kulturaktivitet/kulturnæring som sin primære funksjon.
  • Stedet må være profesjonelt drevet og virksomheten må foregå innendørs.
  • Stedet må være stengt som følge av kommunal forskrift om om forebygging av koronasmitte.
  • Ordningen omfatter i hovedsak scener, kulturhus, museer, framføringslokaler og annet som kunne ha vært åpne for publikum, utøvere og brukere.
  • Virksomheter som driver flere steder kan sende én samlet søknad på vegne av flere steder.

Disse stedene omfattes ikke av denne krisepakken:

• Steder som er en del av en kommunal eller statlig organisasjon, eller som i et normalår mottar offentlige driftsmidler som utgjør 60 % eller mer av samlede driftsinntekter.
  • Steder som i 2020 fikk dekket 60 % eller mer av tapte inntekter fra statlige kompensasjonsordninger.
  • Gallerier eller utsalgssteder for kunst, religiøse lokaler som kirker og menighetshus, frivillig medlemsvirksomhet, sport, idrett og mosjon.
  • Skoler eller sted som hovedsakelig driver med undervisningsvirksomhet.
  • Steder som er under opphør eller har igangsatt konkursbehandling.

Bakgrunnen for krisepakken

10.mars 2021 vedtok bystyret i Oslo å sette av 20 millioner som en krisepakke til kultur og kulturnæring i Oslo. Midlene er statlige er en del av en statlig krisepakke til Oslo på samlet 227 mill. (Prop. 79 S 2020-2021), som forutsettes videreformidlet av kommunen til lokale virksomheter som er særlig rammet av smitteverntiltak.

Kontaktinformasjon for søkere til krisepakke

Ulrikke Thea Berg og Jakob Jones.
    E-post: tilskudd@kul.oslo.kommune.no

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
      Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje