Et nytt Sagene festivitetshus

Et nytt Sagene festivitetshus

Kulturetaten har siden 2012 rehabilitert Holstsgate 3, Sagene festivitetshus. Nå står det ferdig. Torshovkorpset og Sagene Janitsjar flytter nå inn.

- Det er gledelig at Oslo får et hus viet korpsmusikk på Torshov, som samtidig i ledige øyeblikk også kan brukes av andre kulturaktører, sier Kulturetatens direktør Hilde Barstad

Torshovkorpset, som er et korps for psykisk utviklingshemmede, skal tirsdag 18. august besøke sitt nye øvingslokale for første gang. Dette gjør de ved at de går fra sine gamle lokaler på Torshov skole til Holstsgate 3 – en markering i seg selv, og samtidig en prosess som gjør at overgangen fra gammelt til nytt ikke blir for stor.

Endringene

Rehabilitering av det gamle huset med en fargerik har pågått i 3 år og kostet 20. millioner kroner. Blant annet har Kulturetaten gravd ut hele kjelleren for at hele Holstsgate 3 skal brukes til musikk, men også være et fleksibelt hus som også kan romme dans og teater. Samtidig er mest mulig av det gamle uttrykket tatt vare på. Huset er universell utformet, har fått tre nye øvingsrom, lagerrom i kjeller og over scenen. Bygningen er rehabilitert ute og inne i alle etasjer.

Fakta om eiendommen
Holsts gate 3, er oppført i 1896 for "A/S Sagene Festivitetslokale". Stedet ble på folkemunne kalt "Afrika", og nevnes f.eks. flere steder i Oskar Braaten sine bøker og skuespill fra området her. Fra 1898 var forsamlingslokalet utleid til "Nordre Teater", og scenen ble utvidet i 1901.

I 1905 ble lokalet utleid til vekkelsesmøter. Eiendommen ble solgt til "Foreningen for Indre Mission i Christiania" i 1908, og forsamlingslokalet ble da omgjort til Indremisjonslokalet "Emmaus".

I 1917 ble eiendommen kirke for den nyopprettede Lilleborg Menighet, og det ble satt inn orgel på galleriet.

Fra 1927 har Oslo kommune stått som eier, og i forbindelse med overtakelsen fikk kirkeinteriøret nytt korparti med korbue og maleri. Kirkefunksjonene flyttet i 1966, og forsamlingslokalet ble innredet til fritidsklubb. Omkring scenen ble enkelte innvendige vegger revet til fordel for bl.a. scenemaskineri.

Regions

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver, Kulturetaten 97756044