Feskonserten 2016 på Karpedammen Akershus festning. Foto: John A. Poulsson

Festkonserten på Akershus festning.

17. maikomiteens festkonsert har blitt en tradisjon i hovedstaden. Siden 1970 har skoleelever lagd familieforestilling på nasjonaldagen. Med årene har festkonserten utvidet seg til både å inkludere Oslo symfoniorkester som et fast element og forskjellige musikalske artister.

I år på Karpedammen-scene står Ole Paus på scenen, sammen med Oslo symfoniorkester med dirigent Jan Ola Amundsen, og musikktalenter fra Edvard Munch videregående skole, Foss videregående skole og Oslo musikk- og kulturskole.

Konferansierene er fra Hartvig Nissens skole. Torshovkorpset spiller før konsertstart.

Konserten er som alltid gratis og åpen for alle. Konsertstart 15.30 - 16.30 og det er salg av pølser, is og brus.

Historikk:

• 1970: Rektor ved Foss Gymnas Reidar Warme lagde familieprogram med elevene fra Foss på Akershus festning
  • Da Oslo konserthus åpnet i 1977, flyttet konserten dit
  • I 1993 overtok studentforeningen Tårnseilerne ansvaret for konserten. Oslo symfoniorkester ble med og har vært med siden.
  • I 2002 var Kari Pahle medlem av komiteen og foreslo at osloelever skulle være hovedinnslaget i konserten og ba Utdanningsetaten ta på seg ansvaret.
  • Siden 2009 har Kulturetaten hatt prosjektledelse for konserten.
  • Festkonserten ambulerer i hovedstaden: I 2010 var den på Rådhusplassen i anledning Eurovision Song Contest og i 2014 var den i Grorudparken i anledning Grunnlovsjubileet
  • I 2016 ble festkonserten igjen arrangert på Karpedammen på Akershus festning.

For mer informasjon kontakt prosjektleder: Christin Lundevall 991 000 59

_____________________________________________________________________________

Oslo kulturetat (Kulturetaten) er en kommunal etat i Oslo kommune. Kulturetaten er fagetat for kultur i Oslo kommune.

Kulturetaten består av Oslo byarkiv, Deichmanske bibliotek, Vigeland-museet, samt skulpturene i Vigelandsanlegget; Oslo kommunes kunstsamling, Kultureiendommer, Oslo musikk- og kulturskole , Oslo kulturnatt, kunst- og kulturstipend, Popsenteret, Øvingshotellet, byomfattende arrangement, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv for barn og unge.

Kulturetaten ble opprettet april 2008 da Kultur- og idrettsetaten ble delt i to separate etater. Fra 1. mai 2010 ble Munch- og Stenersenmuseet skilt ut fra Kulturetaten og etablert som egen etat. Den nye etaten har fått navnet Munch-museet (MUM).

Hilde Barstad er direktør for Kulturetaten.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunene. Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamlinger, kulturhistoriskeeiendommer, byomfattende arrangement, musikk- og kulturskolen, økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er endel av etatens portefølje.