Kunstner Christine Aspeland ønsker at nærmiljøet skal få glede av skulpturen "Hvilende kamel", som skal settes opp på Thorbjørn Egners plass på Kampen. Foto: Marit Gjermundrød/Oslo kommunes kunstsamling/Kulturetaten/Oslo kommune

En kamel er på vei til Kampen i Oslo

Lørdag 14. september klokken 15 vil Kampens nye skulptur – Hvilende kamel – avdukes på Thorbjørn Egners plass under det årlige og populære Egnermarkedet.

Skulpturen er laget med utgangspunkt i stedets historie, landskap og nabolag, og knytter torget enda tettere til Kardemomme by og forfatteren Egner, som er født og oppvokst på Kampen.

– Jeg håper at nærmiljøet vil ha glede av skulpturen, og at voksne og barn vil oppsøke den, bli kjent med den, og ta den i bruk, sier kunstner Christine Aspelund.

Lokalt engasjement for et levende byrom

Etter stort engasjement fra nærmiljøet ble byrommet foran Kampen kirke oppgradert av Bymiljøetaten i 2020 med nye sitteplasser og grønne omgivelser, og det ble besluttet at plassen skulle få et eget kunstverk.

– Torget har blitt en populær møteplass, ikke bare for folk fra Kampen, men fra hele byen. For oss som bor her betyr det mye å ha et sentrum i nærmiljøet, sier Tommy Grotterød, tidligere leder i Kampen vel og representant i kunstutvalget.

Lily Vikki, kunstfaglig prosjektleder i Oslo kommunes kunstsamling i Kulturetaten, har samarbeidet med Grotterød og velforeningen i prosjektet på Kampen:

– Det å jobbe med lokale krefter har vært veldig fint og viktig, for da vet vi jo at skulpturen er ønsket og ikke minst blir godt tatt vare på, sier hun.

En hyllest til Thorbjørn Egner

Billedhugger Christine Aspelund fikk oppdraget om å utføre kunstverket som får tittelen Hvilende kamel (2024). Hun ville skape en steinskulptur som var stor nok til å få en markant betydning for plassen.

– Jeg ville lage en organisk form, som ligger trygt på bakken og gror opp av grusen. Jeg visste at Kampen vel hadde ønsket seg et Thorbjørn Egner-monument, og det var da jeg kom til å tenke på kamelens bølgende silhuett, med løftet hode og to pukler, sier Aspelund.

Mange kjenner nok til Egners fantasifulle univers og Kardemomme by hvor kamelen hører hjemme.

– Ved å hente inn dette elementet knyttes en sterkere assosiasjon til Egners verden, og Kampen blir litt mer Kardemomme by. Slik blir dette prosjektet også en hyllest til Thorbjørn Egner, sier Aspelund.

Tommy Grotterød tror Hvilende kamel vil finne seg godt til rette på Kampen og bidra til Kampens særpreg:

– De som kommer på besøk, opplever ofte Kampen som litt eksotisk, og kamelen vil støtte opp om dette. Den passer også godt inn i en mangfoldig bydel som Gamle Oslo, og jeg tror den vil bli elsket og satt pris på av de aller fleste, sier han.

Kortreist kunstprosjekt

Skulpturen utføres i anortositt – en svært robust og vakker steinsort fra Egersund som tåler vær, vind og ikke minst barns klatring. Steinen er brun-grå med krystaller som tidvis skimrer i blått, og skulle overflaten bli slitt vil det bare gjøre den vakrere med tiden.

– Dette er et hundre prosent kortreist kunstprosjekt og det er et stort poeng for meg; kortreist materiale, produksjon og håndverkskompetanse, sier Aspelund.

Kunstneren startet arbeidet med å modellere skulpturen bare et steinkast nord for Kampen park, i studioet sitt i Tøyen Trafo, før hun jobbet videre med steinblokken i full størrelse hos Johansen Monumenthuggeri i Skjeberg.

Prosjektleder Lily Vikki er imponert over jobben Aspelund har gjort:

– Det er ikke lett å skape en vellykket skulptur i dette formatet.  Det er fysisk krevende å hogge i stein, og ikke minst teknisk vanskelig. Det at en kvinnelig billedhugger står bak denne skulpturen gjør prosjektet ekstra spesielt og fint, avslutter Vikki.

Program for avdukingen

14. september klokken 15:00–15:30

Under det årlige Egnermarkedet på Kampen kan alle som vil, bli med å feire den nye skulpturen – Hvilende kamel. Det blir musikk fra Kampen skoles musikkorps, taler og samtale med kunstneren. Til slutt vil Kampen Barneteater avduke Hvilende kamel og avslutte med et innslag på kirketrappa.

Kunstnerbio (hentet fra Norsk Billedhoggerforening)

– Christine Aspelund er født i Nyköping, Sverige (1966), og oppvokst i Tyskland. Hun bor og arbeider i Oslo.

– Hun er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og ved Statens kunstakademi. Begge institusjoner er nå en del av Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), hvor hun også har vært gjestelærer.

– Hun har utført en rekke skulpturprosjekter i offentlig rom og er representert i kommunale, statlige og private kunstsamlinger, og hun har også hatt flere arbeidsopphold utenlands, i Berlin, Pietrasanta og Roma.

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse, samt midlertidig aktivisering i Gamle Munch på Tøyen. Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.

• Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.

Marius Morstøl Jenssen

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 41679269