Filialleder Heidi Grytten ved Deichmanske på Bjerke er glad for å kunne ønske brukerne velkommen til meråpent bibliotek.

Deichmanske lanserer meråpent bibliotek på Bjerke

Fra i dag kan bibliotekbrukere på Bjerke selv låse seg inn på filialen fra 07.00 til 23.00 hver eneste dag hele året.

Alt en bruker trenger å gjøre for å benytte seg av tilbudet, er å oppgradere lånekortet sitt til nøkkelkort. Det kan gjøres på hvilken som helst av Deichmanskes filialer.

I meråpent-tiden kan publikum fritt bruke biblioteklokalene til det de måtte ønske: låne og levere bøker og annet materiale, bruke PC-er og trådløst nett, eller bare lese for seg selv eller møte venner og kjente.

- Det er en stor glede å kunne tilby folk her på Bjerke et meråpent bibliotek. Nå blir tjenestene enda mer tilgjengelige, også for folk med en travel hverdag. Og som alt annet på biblioteket, er også meråpent-tilbudet gratis, sier filialleder Heidi Grytten.

Seks meråpne filialer i Oslo

Bjerke er den sjette av Deichmanskes filialer som tilbyr meråpent. Fra før er filialene på Majorstuen, Furuset, Bøler, Tøyen og Lambertseter meråpne.

I fjor hadde disse seks filialene til sammen 269 773 besøk i meråpenttiden. Det utgjør 11 prosent av det samlede besøket for alle Deichmanskes 21 filialer og spesialavdelinger.

Til sammen 29 458 oslofolk har så langt oppgradert bibliotekkortene sine til nøkkelkort. Meråpent-brukere har tilgang til biblioteklokalene 365 dager i året. Bare på julaften i fjor besøkte 542 mennesker de meråpne Deichman-filialene.

Tilhører alle

- Meråpent bibliotek fyller helt klart et viktig behov i oslofolks liv, og det er godt å se at det blir brukt. Meråpent gir hver og en av oss muligheten til å bruke biblioteket når det passer oss best, og det er akkurat slik det skal være. Biblioteket tilhører oss alle, sier Knut Skansen, konstituert biblioteksjef for Deichmanske bibliotek.

Oppgradering av bibliotekkort til nøkkelkort er gratis.

I meråpenttiden er biblioteklokalene videoovervåket, av hensyn til brukernes sikkerhet og for å beskytte bibliotekets inventar og utstyr.

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.

Lars Schwed Nygård

Senior kommunikasjonsrådgiver, Deichman Presse, strategisk kommunikasjon, sosiale medier +47 986 11 355