​Deichman satser på kommunikasjon

​Deichman satser på kommunikasjon

Deichmanske bibliotek har ansatt Jørn Johansen fra Plan i nyopprettet stilling som kommunikasjonsleder. – Gleder meg til å få være med å utvikle Oslos viktigste og mest inspirerende møteplass, sier Johansen.

Jørn Johansen kommer til Deichman fra jobben som kommunikasjonsdirektør for Plan Internationals hovedkontor i England. Han er en leder med internasjonal erfaring og lang fartstid innen kommunikasjon og media. I tillegg har han bred erfaring fra kulturområdet, som musiker, låtskriver og leder av rockeklubb.

Tidligere har 51-åringen vært kommunikasjonssjef i Plan Norge, programredaktør i P4 Radio Hele Norge, radiosjef i Orkla Media, redaktør i Østlandets Blad, programleder og reporter i NRK radio/tv og redaktør og journalist i A-pressen.

- Det kjennes fantastisk å få være med på å redefinere og posisjonere ærverdige Deichmanske bibliotek når det nye hovedbiblioteket ved Operaen i Bjørvika skal utvikles, sier Johansen. Han har nettopp begynt i jobben.

Ifølge Deichmanske bibliotek er kommunikasjonslederjobben en nøkkelrolle i arbeidet frem mot verdens mest innovative bibliotek. Det nye hovedbygget i Bjørvika, ved siden av Operaen og Munchmuseet, er ventet å stå ferdig i 2019.

- Alle har et forhold til biblioteket. Et bedre utgangspunkt finnes ikke. Min jobb blir å sørge for relevant, rask og aktiv kommunikasjon, ikke minst i digitale kanaler, slik at ingen går glipp av de mange og gode tilbudene som Deichmanske har, sier Jørn Johansen.

Biblioteksjef Kristin Danielsen kunne notere 160 søkere til kommunikasjonslederjobben og tar det som enda et tegn på at biblioteket er sett på som en attraktiv og spennende arbeidsplass.

- Vi valgte Jørn fordi han har solid erfaring, er svært dyktig faglig og er en engasjert og motivert person. Han har også god erfaring fra å lede kommunikasjonsarbeidet i en organisasjon med hovedkontor og ekstern avdelingsstruktur. Jeg var på jakt etter en som ser hele Deichman under ett og som balanserer arbeidet mot det nye hovedbiblioteket i Bjørvika opp mot utviklingen og alle aktivitetene på filial. Vi er én organisasjon og jeg ønsker at vi skal fremstå mer tydelig som et samlet lag. Godt kommunikasjonsarbeid er en nøkkel i det arbeidet, sier biblioteksjefen.

- Jeg gleder meg til å bli kjent med Deichmans medarbeidere. Deres kunnskap og engasjement er nøkkelen til effektiv og sterk kommunikasjon, sier Jørn Johansen.

For ytterligere informasjon og/eller intervju:

Biblioteksjef Kristin Danielsen, mobil +47 416 77 568

Jørn Johansen, mobil +47 900 97 250

Bilder: Vennligst kreditere Frank Michaelsen, Deichmanske bibliotek.

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.