​Deichman Oppsal blir meråpent i kveld

Onsdag 7. februar klokka 21 åpner Deichman byens niende meråpne bibliotek.

Dermed får folk på Oppsal tilgang til det nyoppussede biblioteket fra klokka 07 til 23 hver eneste dag, hele året.

- Dette er noe mange bibliotekbrukere på Oppsal har spurt etter. Det meråpne biblioteket gir også flere muligheter til bydelens mange foreninger og organisasjoner, som er hjertelig velkomne til å ha arrangementer og møter hos oss i meråpent-tiden, sier Mari Gudim Torp, seksjonsleder for Deichmans bibliotek på Oppsal og Bøler.

Kulturbyråd Rina Mariann Hansen står for den offisielle meråpningen i kveld klokka 21.

- Meråpne bibliotek er en av de beste ideene vi har hatt på lenge. Folkebibliotek er en ev de virkelig store ideene for velferdssamfunnet, at fellesskapet sammen eier en million bøker, fine lokaler, datautstyr, møterom, lesesalsplasser og gode lenestoler. At de er åpne mesteparten av tiden fører til økt besøk og ny begeistring for bibliotekene våre, sier Rina Mariann Hansen.

Det blir servering, taler og musikk. Brukere som oppgraderer sine bibliotekkort til nøkkelkort, kan i kveld bli på biblioteket helt til klokka 23 og låse seg inn igjen allerede i morgen tidlig klokka 07.

Enormt populært

Fra før av er Deichmans bibliotek på Bjerke, Bøler, Furuset, Lambertseter, Majorstuen, Røa, Stovner og Tøyen meråpne. I 2017 registrerte Deichman til sammen 375.504 besøk i meråpent-tiden.

- Meråpent-tilbudet har vist seg å være enormt populært blant byens innbyggere. Vi kjører på videre, og innen 2020 er målet at alle Deichmans bibliotek skal være meråpne, sier biblioteksjef Knut Skansen.

Tilgang og sikkerhet

For å få tilgang til meråpent bibliotek, må brukere skaffe seg bibliotekkort og skrive under på en meråpent-kontrakt. Så snart man leverer kontrakten på sitt lokale Deichmanske bibliotek, blir bibliotekkortet oppgradert til nøkkelkort.

Av sikkerhetshensyn er biblioteklokalene videoovervåket i meråpent-tiden. På enkelte av de meråpne bibliotekene er også sikkerhetsvakter til stede.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunene, og har ansvaret for å tilrettelegge for et bredt kulturtilbud. Oslo byarkiv, museer, kunstsamlinger, kulturhistoriskeeiendommer, byomfattende arrangement, musikk- og kulturskolen, økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er endel av etatens portefølje.

Fra 1. Januar 2018 ble  Deichman en ny etat for bibliotek i Oslo kommune.

Begge etatene er underlagt Byrådsavdelingen for kultur, idrett og frivillighet (KIF).

Lars Schwed Nygård

Senior kommunikasjonsrådgiver, Deichman Presse, strategisk kommunikasjon, sosiale medier +47 986 11 355