– Målet er å hjelpe dem å finne veien over til bøkene, ut i den virkelige verden, og inn i sine egne liv, sier Anne Kari Holm, som er prosjektleder for Sommerles hos Deichman. Foto: Deichman

Deichman inviterer oslobarn til «årets kuleste lesekampanje»

Lørdag starter kampanjen Sommerles, som skal inspirere barn i hele landet til å ta bøkene fatt i ferien.

Alle 1.-7.-klassinger kan delta. Alt de trenger å gjøre, er å opprette profil på sommerles.no sammen med foresatte.

– Barn som leser i sommerferien, stiller mye sterkere når de kommer tilbake på skolen. Men enda viktigere er det at lesingen gir dem opplevelser og dype gleder som ingen skjerm kan måle seg mot, sier Anne Kari Holm, som er prosjektleder for Sommerles hos Deichman.

Sommerles startet i Vestfold i 2012, og ble en nasjonal kampanje i 2018. Kampanjen driftes av folkebibliotekene, som i Oslo er Deichman.

Fra skjerm til bok

I vår har Deichman delt ut mobilsoveposer for å hjelpe lånerne å ta tida tilbake. Med Sommerles er målet å bruke virkemidler barna allerede kjenner fra skjermkulturen, som springbrett ut i bøkenes verden.

– Måten det fungerer på, er at barna registrerer alt de leser på profilen sin på sommerles.no. De får poeng og digitale trofeer for innsatsen, og fysiske premier som de kan hente på biblioteket – hvor de finner enda flere fysiske bøker, og bibliotekarer som kan gi dem spennende anbefalinger, sier Holm.

Inn i egne liv

Dataene barna og de foresatte gir fra seg på sommerles.no, blir ikke solgt til noen tredjepart eller brukt til målrettet reklame.

– For å konkurrere med spill, sosiale medier og andre oppmerksomhetssugende apper, benytter Sommerles-kampanjen noen av virkemidlene barna våre allerede er programmert til å respondere på, sier Holm. – Men i motsetning til de kommersielle appene, er målet ikke å holde barna klistret til skjermen. Målet er å hjelpe dem å finne veien over til bøkene, ut i den virkelige verden, og inn i sine egne liv.

Nasjonal kampanje

Deichmans mål er at 18 000 oslobarn skal delta på Sommerles i år. Det blir i så fall en økning på 20 prosent i forhold til i fjor, da 15 000 oslobarn deltok.

Kampanjen varer fra 1. juni til 31. august. Deichman samarbeider også med Utdanningsetaten i Oslo for sikre god drahjelp fra skolene.

Forfatter Mari Moen Holsve har skrevet en egen Sommerles-fortelling til kampanjen. Fortellingen heter «Fanget i spillet», og består av 12 kapitler med oppgaver til.

Magi

Sommerles er for alle, fra de som ikke leser selv, til superleserne. Det å lytte til en lydbok eller lese høyt sammen, teller også, og lesing på alle språk teller like mye.

– Sommerles er årets kuleste lesekampanje, sier Anne Kari Holm. – Nå gleder vi oss stort til å invitere aller ferieglade oslobarn inn i litteraturens magiske verden.

Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.

Lars Schwed Nygård

Senior kommunikasjonsrådgiver, Deichman Presse, strategisk kommunikasjon, sosiale medier +47 986 11 355