Deichman får ny sjef for hovedbiblioteket i Bjørvika

Gerd Elise Mørland (47) er ansatt som ny avdelingsdirektør for Deichman Hovedbibliotek. Fra 1. juli vil hun være ansvarlig for å lede 150 ansatte, og inntar en sentral rolle i ledergruppa.

Den nye avdelingsdirektøren vil være en sterk ambassadør for innholdet i et folkebibliotek i utvikling. Hovedbiblioteket leverer tjenester til alle de 24 Deichmanbibliotekene i Oslo, samt publikumstjenestene i hovedbiblioteket.

Gerd Elise Mørland har bakgrunn som kritiker, kurator og redaktør, og har publisert fagbøker og forskningsartikler. Hun har tidligere vært avdelingsdirektør på Munchmuseet, der hun blant annet bygget opp en avdeling med ansvar for formidling i Bjørvika, digitalt og internasjonalt.

I Deichman startet Gerd Elise Mørland som seksjonsleder for formidling og program, og siden januar 2024 har hun også vært konstituert i stillingen som avdelingsdirektør for hovedbiblioteket.

- Å få være med å utvikle det fantastiske bibliotektilbudet i Deichman Bjørvika er intet mindre enn en drømmejobb! I en tid med store endringer i hvordan vi blir informert og underholdt, har Deichman evnet å nå langt flere med lesing og kunnskapsdeling enn tidligere. Deichman har gjennom mange år utviklet seg til å bli ledende takket være engasjerte og nytenkende ansatte, sier hun. - Jeg gleder meg til å få lede og legge til rette for at de ansatte i hovedbiblioteket skal få fortsette å gjøre Oslo til en by som utmerker seg med svært gode folkebibliotek, legger hun til.

Biblioteksjef Merete Lie sier at hun er veldig glad for at Gerd Elise Mørland takket ja til jobben som ny leder av hovedbiblioteket. - Gerd Elise er ambisiøs og engasjert, og har bred erfaring fra formidling. Hun vil bidra sterkt til å konsolidere og løfte Deichman ytterligere framover, og har erfaring med å gjennomføre prosesser på tvers i kulturorganisasjoner.

Oslo kommune har store ambisjoner for utviklingen av Deichman framover, og biblioteket ble egen etat i januar 2018.

PRIV TIL RED: Gerd Elise Mørland er også tilgjengelig for intervjuer. Ta kontakt med Deichmans kommunikasjonsavdeling på kommunikasjon@deichman.no for kontaktinformasjon. (Svartid kan være noe lengere enn normalt på grunn av ferieavvikling.)

• Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 24 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe. Ta tida tilbake – på Deichman.

Anders Røed

Senior kommunikasjonsrådgiver, Deichman Visuell identitet, merkevare +47 951 42 627 deichman.no
Maria Lillebo Aavatsmark

Kommunikasjonsrådgiver, Deichman Internkommunikasjon, visuell profil, grafisk design +47 924 94 905