Akershus festning er stedet på 17. mai om du vil få med deg en flott konsert med flere artister og talenter.

Daniel Kvammen fronter festkonserten på 17. mai sammen med Oslos største kulturtalenter

17. mai-komiteens tradisjonsrike festkonsert på Akershus Festning setter søkelyset på unge begavelser fra skoler i Oslo. Talentene får selskap på scenen av Oslo Symfoniorkester og årets gjesteartist: Daniel Kvammen.

– Det er en stor ære å få lov til å dele scenen med så mange av talentene som er framtida i kultur-Norge. Jeg kan virkelig ikke se for meg noen bedre måte å markere nasjonaldagen på, sier en begeistret Daniel Kvammen.

Låtskriveren og artisten er kjent for sanger som Du fortenar ein som meg og Som om himmelen revna . Han har vært nominert til Spellemann i kategoriene Årets gjennombrudd, Årets låt og Tekstforfatter, og vunnet i kategorien Årets musikkvideo. Kvammen er fra Geilo, synger på hallingdialekt og har blitt tildelt Dialektprisen av Norsk Målungdom. I 2022 kom han på andreplass som «Ulven» i NRKs sangkonkurranse Maskorama.

– Et forbilde for dagens unge

Prosjektleder Christin Lundevall kan røpe at festkonserten har hatt Kvammen i kikkerten som gjesteartist en stund:

– Daniel Kvammen er et forbilde for dagens unge, og vi mener han forvalter det ansvaret godt. Han er oppriktig og reflektert i alt han gjør, og uredd for å ta standpunkt og bruke stemmen sin. Og så er han åpenbart en knakende god tekstforfatter og musiker som det er inspirerende å samarbeide med både for elevene våre og Oslo Symfoniorkester, sier Lundevall.

Helge Bergh-Pedersen fra musikklinja på Edvard Munch videregående gleder seg til Kvammen-samarbeidet:

– Jeg spiller piano, og elsker jazz. Derfor håper jeg Daniel Kvammen ikke har noe imot at jeg jazzer opp akkordene i låtene hans!

«Kulturhistorie i støpeskjea»

Elevene som inntar scenen under festkonserten representerer Edvard Munch og Foss videregående skoler, Hartvig Nissens skole og Oslo Kulturskole. Prosjektleder Lundevall, som til daglig jobber ved Popsenteret, opplevelsessenter og museum for norsk populærmusikk, mener den årlige festkonserten er «kulturhistorie i støpeskjea».

– Min oppfordring til publikum er å følge nøye med på ungdommene som opptrer eller er konferansierer på festkonserten, for de kommer vi til å se mye mer til i årene som kommer. Som et av utallige eksempler er det ikke mange år siden Sjur Vatne Brean var konferansiér for festkonserten, og siden har vi satt ham i både Rådebank og Makta .

17. maikomiteens tradisjonelle festkonsert er gratis, åpen for alle og gjennomføres ved Karpedammen Scene på Akershus Festning fra 15.30 til 16.30. Konserten gjennomfører uansett vær.

Årets kulturtalenter fra Oslo er:

Oslo kulturskole

Øyvind Opedal Paulsrud, trompet

• Helene Prestrud, trompet
  • Eskil Broli-Skjærvik, trompet
  • Edvard Dahl Thoresen, sang
  • Helge Bergh-Pedersen, nøkler
  • Oskar Svendsrud, trekkspill
  • Gloria Mendy Kafala, konferansier
  • Anna Sarre Jensen, konferansier

Edvard Munch videregående skole

Malene Aass Haugen, sang

Foss videregående skole

Gustav Francis Steven George, sang

Hartvig Nissens skole

Ottar Johnson, konferansier

Om 17. maikomiteens festkonsert på Karpedammen Scene, Akershus festning

Den første festkonserten så dagens lys i 1970, på initiativ fra Reidar Warme, som var lektor i dans ved Foss Gymnas. Han tok med seg elever fra Foss og laget familieprogram på hele Akershus festning. Senere ble forestillingen flyttet inn i borggården, og da Oslo konserthus sto ferdig, ble konserten lagt dit.

I 1993 overtok studentforeningen Tårnseilerne ansvaret for arrangementet. De hadde kontakt med unge musikalske talenter og skuespillere, samt Oslo symfoniorkester (som har vært med i alle år siden). I 2002 var Kari Pahle 17. mai-komitéens leder. Hun ønsket at osloskolenes elever skulle være hovedinnslaget i festkonserten, og ba Utdanningsetaten om å påta seg ansvaret.

I 2009 tok Kulturetaten over ansvaret for festkonserten. I 2010 ble konserten holdt gratis og utendørs på Rådhusplassen for tusenvis av publikummere, i anledning Oslos folkefest i forbindelse med Eurovision Song Contest i Oslo. I 2014 ble den holdt utendørs i Grorudparken, i anledning Grunnlovsjubileet. Siden har festkonserten funnet tilbake til sitt opprinnelige hjem på Akershus Festning.

Om Oslo Symfoniorkester
Oslo symfoniorkester er et av landets største orkester, med utstrakt og variert virksomhet. Spilleglede står sentralt og er en fellesnevner for all aktivitet, da de fleste medlemmene har sin profesjonelle karriere utenfor orkesteret. Repertoarlisten til orkesteret er omfattende, og deres samarbeidspartnere og oppdragsgivere spenner fra Oslo kommune og festkonserter på 17. mai til kirkekonserter og framføring av korverk som Verdis Rekviem. For Oslo Symfoniorkester er årets festkonsert et naturlig høydepunkt i markeringen av Orkesteråret 2024.

Om Daniel Kvammen

Kvammen har spilt konserter på alt fra landets største festivaler til en mye omtalt hytteturné på Hardangervidda. Kvammens låter har vist seg like sterke enten de fremføres med fullt band, som nedstrippet triovariant eller av den folkekjære artisten alene.

De siste årene har Daniel gitt ut albumet «Guta som gret» og «Absolutt Klining». «Guta som gret» er en skive som leverte seks radiosingler og samarbeid med Gabrielle, Aslag Haugen fra Hellbillies og Amanda Bergman fra Amason. På «Absolutt klining» samlet Kvammen mye fra sin allerede store låtkatalog i et mer akustisk format.

Programbiografier

Kulturskolen

Øyvind Opedal Paulsrud (Trompet)

Eg går i tredjeklasse på musikklinja på Edvard Munch vgs, speler i Ekeberg Skoles musikkorps, RØST(Regionkorps Øst NMF), og går på TUP direksjon(NMH). Eg har drevet med musikk i 11 år. Utanom musikken er eg speidar i KFUK-KFUM Speiderene. Dette har eg vore i 9 år.

Helene Prestrud
Jeg er 18 år og går 2. året på musikklinja på Edvard Munch videregående skole. Jeg spiller til vanlig på lørdagsskolen (kulturskolen sitt fordypningsprogram) og i Nosus (Nordstrand Skole og ungdomssynfoniorkester). Jeg har også vært med i bandet i munchrevyen 2024. Jeg er veldig glad i bade (på sommeren hehe) og gå på tur sammen med venner.

Eskil Broli-Skjærvik

Jeg heter Eskil er 18 år gammel, og går 2. året på robotikklinjen på kuben. jeg har spilt trompet i snart ti år, jeg spiller i skolekorpset jeg startet i og et messingensemble. på fritiden leser jeg en god del, jeg driver med både jakt og fiske og er veldig glad i fjellturer.

Edvard Munch

Malene Aass Haugen

For litt informasjon til konferansierene så heter jeg Malene Aass Haugen, bor i bydel Nordstrand og er 18 år! Jeg ser dere skrev Aas, men retter vennlig om at det staves Aass😄 For øyeblikket går jeg de siste månedene av VG3 på musikklinjen ved Edvard Munch vgs, men skal starte på Norges musikkhøgskole til høsten og ta en bachelor i utøvende klassisk sang. Jeg synger i Det Norske Jentekor dirigert av Anne Karin Sundal-Ask, og har fått fantastisk veiledning fra fine pedagoger der, og fått veldig fin erfaring og mange fine venner ved å synge i jentekoret. Jeg synger også i Norges ungdomskor. Når jeg ikke driver med sang så liker jeg å trene og være med venner:)

Edvard Dahl Thoresen (Sang)
Jeg heter Edvard Dahl Thoresen, kommer fra Manglerud i Østensjø bydel. Jeg går på Edvard Munch videregående skole i tredje klasse på musikklinja. Jeg spiller gitar, piano og synger og har gjort dette nærmest hele livet. Jeg produserer også egen musikk og skriver egne sanger.

Helge Bergh-Pedersen (Keys)
Jeg er Helge og går i 3Mub på Edvard Munch (musikklinja). Jeg bor på Etterstad i bydel Gamle Oslo (født og oppvokst!!!)

Jeg spiller piano så klart og elsker jazz. Derfor jeg håper Daniel Kvammen ikke har noe imot at jeg jazzer opp akkordene i låtene hans!

Jeg går på NMH sitt talentutviklingsprogram (TUP) for unge musikere, og Jeg har spilt i revybandet på Munchrevyen 2024.

Foss

Gustav Francis Stevens George (Baryton)

Jeg har sunget i Sølvguttene siden jeg var 6 år og er veldig glad i koret. Når jeg ikke er opptatt med å øve på musikken liker jeg å se andre utøvere. Jeg har vært mye i operaen gjennom videregående og det synes jeg er en inspirerende arena.

I tillegg har jeg gjennom oppveksten drevet med fluefiske, som er en sær liten aktivitet. Og som mange andre nordmenn elsker jeg å stå på ski, helst nedover;-)

Oskar Svendsrud

Jeg heter Oskar Svendsrud, jeg er 18 år gammel og går 3. klasse på musikklinjen på Foss. Jeg har spilt trekkspill siden jeg var 10 år gammel og har gjort mye gøy med musikken! Jeg har vunnet NM i solist klassen flere ganger og deltatt på forskjellige konkurranser og konserter Internasjonalt og synes det er ekstremt gøy.

Nissen

Ottar Johnson (Konferansier)

Deltar så mye jeg kan i revyen. Koser meg med å ikke gjøre alt for store mengder ting på fritia, men hvis jeg skal gjøre noe som regel med teater, trening og venneliv. Har to katter ene heter rasteplass og andre heter jompis. Prøver å bli skuespiller, liker det veldig godt. Drikker omtrent en l helmelk per dag. Spiller fiolin og har Heavy metal som favoritt musikksjanger.

Gloria Mendy Kafala (Konferansier)

Navnet mitt er Gloria Mendy, og jeg går dramalinja på Hartvig Nissen. Bor i bydel Bjerke. Gjør ikke så mye i fritiden annet enn å jobbe og være med venner.

Liker veldig godt å lese. Blir glad når jeg spiser god mat og frustrert når det ikke er noe godt å spise. Spiser 8 mandler hver morgen, for har hørt det er bra!

Anna Sarre Jensen (Konferansier)

Jeg heter Anna Sarre Jensen, og jeg er snart 18 år. Jeg går jo da på dramalinja på Hartvig Nissens skole. Jeg bor i Stovner bydel. Dette året har jeg vært litt aktiv i revyen på skolen, men generelt interesserte jeg meg innen teater, både å spille, regissere litt og se på. På fritiden liker jeg å være med venner, lese, skrive og male litt, og sånn når du spør så har jeg faktisk begynt å strikke litt.

• Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.

Christin Lundevall

Prosjektleder/kommunikasjonsrådgiver, Kulturetaten, Popsenteret 99100059