- Biblioteket gir mulighet for fortsatt rikt liv med nye opplevelser, sier Tom Rellsve (80). Rellsve er representant i eldrerådet i Bydel Østensjø og sekretær i styret for Oppsal samfunnshus. Foto: Lars Schwed Nygård/Deichman

Bibliotekene våre skal være aldersvennlige og for alle

Deichman, Sykehjemsetaten og Bydel Østensjø går sammen om å gjøre Deichman Oppsal til et alders- og demensvennlig bibliotek.

- Med dette håper vi å kunne sette en standard som gjør bibliotek tilgjengelig for alle, også de med behov for ekstra veiledning og støtte. Alle trenger et godt kulturtilbud. Det bidrar til sosial deltakelse, inkludering og skaper tilhørighet i små og store fellesskap. Å skape gode møteplasser og arenaer for deltakelse, er viktig når vi vet at ensomhet og isolasjon ofte er forbundet med alderdom og sykdommen demens. Av de om lag 7000 personene med demens i Oslo, bor halvparten hjemme i egen bolig. Da må vi sørge for at de har gode dagtilbud og at de kan ta del i ulike aktiviteter som gir livskvalitet, sier Tone Tellevik Dahl, byråd for eldre, helse og arbeid.

- Det er her biblioteket kommer inn. Biblioteket spiller en viktig rolle som lokal møteplass, og nå skal vi finne ut hvordan vi best kan sikre at alle innbyggere har like muligheter til å finne seg til rette her, uansett alder eller eventuell demenssykdom, sier kulturbyråd Rina Mariann Hansen.

Kartlegger behov

Arbeidet er nå i gang på Deichman Oppsal. Brukernes behov blir kartlagt, samt hvor tilgjengelig de ulike tilbudene er for eldre og for personer med demens.

Hvor enkelt er det å få den hjelpen man trenger? Hvor tydelig er skiltingen? Er bibliotekrommet lett å orientere seg i slik at man finner fram? Dette er noen av faktorene Sykehjemsetaten ved Senter for fagutvikling og forskning ser på i samarbeid med de ansatte og de aktuelle besøksgruppene på Deichman Oppsal.

Neste skritt blir å iverksette nødvendige tiltak.

- Utvikling av bibliotektilbudet, fysisk tilrettelegging av bibliotekrommet og opplæring av de ansatte blir blant tiltakene vi vil gjennomføre, sier Rina Mariann Hansen.

Omfattende samarbeid

- Vi samarbeider med eldre og personer med demens, som naturlig nok sitter aller tettest på behovene de måtte ha. Deres medvirkning blir avgjørende hele veien. Vi søker også å samarbeide med lokale krefter slik som demensforeningen og pårørende, sier Tone Tellevik Dahl.

- Jeg er sikker på at noen av våre medlemmer vil sette pris på tilbudet. Det er en mulighet for pårørende å komme til biblioteket med sine kjære. Foreningen støtter dette initiativet, sier Jørgen Meier, leder av Nasjonalforeningen Nordstrand/Østensjø Demensforening.

Tirsdag 23. oktober klokka 13 lanserer Tone Tellevik Dahl og Rina Mariann Hansen det alders- og demensvennlige biblioteket på Deichman Oppsal.

Tidlig i 2019 blir erfaringene fra Deichman Oppsal oppsummert. Deretter vil kommunen vurdere om arbeidet skal fortsette, og om tiltakene skal spres til andre av Deichman-bibliotekene i Oslo.

- Hvis vi lykkes med dette, ser jeg ingen grunn til å stoppe ved bygrensa. Jeg håper dette kan komme til nytte for eldre og personer med demens andre steder i Norge, sier Rina Mariann Hansen.

Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 23 bibliotek over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.

Lars Schwed Nygård

Senior kommunikasjonsrådgiver, Deichman Presse, strategisk kommunikasjon, sosiale medier +47 986 11 355