Det nye plaketten, utført av Peter van der Ent.

Amundsen-minnesmerket kommer på plass

Onsdag 7. juni monterers Amundsen-minnesmerket på Ekeberg.

Minnesmerket forfalt gjennom flere tiår, og ingen ville ta ansvar for å ruste det opp, før Kulturetaten skar i gjennom.

– Denne saken har versert fram og tilbake mellom forskjellige kommunale instanser ganske lenge, og det syns vi blir for dumt. Så nå skjærer vi gjennom, vi tar ansvar for å sette opp en ny plakett på minnesmerket på Ekeberg, sa Kultuetatens direktør, Hilde Barstad til NRK Østlandssendingen høsten 2015.

I april 1926 kom luftskipet "Norge" til Ekebergsletta med Roald Amundsen som ekspedisjonsleder. Luftskipet ble fortøyd i masten, før ferden fortsatte mot Nordpolen.

Luftskipet mellomlandet flere steder, og det ble satt opp master på Ekebergsletta, Vadsø og Ny-Ålesund på Svalbard. Disse siste mastene står enda, mens på Ekeberg kan kun fundamentet skimtes i bakken. Under andre verdenskrig var det tyske luftvernkanoner på Ekeberg og masten ble fjernet.

Det nye plaketten utføres av gipsmaker og modellør Peter van der Ent. Ønsket med den nye plaketten er å vise hvordan hvordan det så ut på Ekeberg, våren 1926 da "Norge" ble fortøyd.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunene. Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamlinger, kulturhistoriskeeiendommer, byomfattende arrangement, musikk- og kulturskolen, økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er endel av etatens portefølje.

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver, Kulturetaten 97756044