Promo for årets Sommerles-kampanje

Stor lesekampanje for barn i hele Norge starter i dag

Barn fra 1.-7.klasse i over 370 kommuner skal motiveres til å lese så mye de bare orker i sommer.

Den digitale lesekampanjen Sommerles gir barna tilgang til en spesialskrevet fortelling av fantasyforfatter Mari Moen Holsve, og et spill hvor man løser oppgaver knyttet til fortellingen. Etter å ha laget profil hos Sommerles kan barna registrere alt de leser og samle opp poeng per leste side. Slik kan man gjøre seg fortjent til digitale troféer og andre kule premier som kan hentes på det lokale biblioteket.

Kampanjen har vist seg å være motiverende for barnas lesing, også for de som vanligvis ikke leser så mye på fritiden. Tiltaket styrker og vedlikeholder barns leseferdigheter over den lange skoleferien.

Sommerles er utviklet av Vestfoldbibliotekene, Vestfold fylkesbibliotek og firmaet Snuti ANS. Sommerles ledes i 2018 av Telemark fylkesbibliotek, Finnmark fylkesbibliotek og Snuti ANS.