​Rekordrask tildeling for årets mediestøtte

​Rekordrask tildeling for årets mediestøtte

Seks Oslo-aviser får en halv million hver nå i 2020 fra Oslo kommune.

Koronakrisen rammer hardt mange av lokalavisene i Oslo. Flertallet av avisene er gratisaviser helt avhengige av annonseinntekter. Oslo kommune har nå hurtigbehandlet søknadene om mediestøtte for å bidra med tiltrengte midler i en krevende situasjon.

-Byrådet tok initiativ til en lokal pressestøtteordning for å sikre lokal dekning av demokratiske prosesser. Lokalmedia spiller en viktig rolle i alle samfunn, og Oslo er for dårlig dekket opp. Når mediene nå står i en økonomisk skvis er jeg glad for at kommunen har fått til å behandle søknadene så rask som mulig, sier kulturbyråd Rina Mariann Hansen

Lokalavisene som har fått støtte for 2020 er:

Avsetningen på i underkant av 3 millioner er fordelt likt mellom avisene.

Oslo kommune mottok syv søknader i årets behandlingsrunde. I motsetning til den nasjonale produksjonsstøtten, krever ikke Oslo kommune at avisene må ha abonnenter for å motta støtte. Nettaviser uten betalingsmur som VårtOslo, Akersposten, Nordre Aker Budstikke og Sagene avis har fått støtte, sammen med de abonnentsbaserte avisene Nordstrands blad og Akers Avis Groruddalen.

Oslo kommunes mediestøtte er en forsøksordning hvor det er satt av 3 millioner hver år frem til 2021. Kulturetaten forvalter ordningen, og det har blitt oppnevnt et rådgivende fagutvalg.

Rådgivende fagutvalg 2020

Fagutvalget i år har bestått av Arne Krumsvik, professor i medier og kommunikasjon ved Høyskolen i Kristiania, Helen Frøyseth, seniorrådgiver i Arkivverket, tidligere journalist og redaksjonell fagmedarbeider i Landslaget for lokalaviser samt Helge Holbæk Hanssen, tidligere fagsjef i Mediebedriftenes Landsforening.

Vedtaket fra Kulturetaten, Oslo kommune

Les hele vedtaket her