Skulpturen fraktes til Oslo fra London neste uke. Foto: John O'Rourke.

Nå kommer Moren til Oslo

Den ni meter høye skulpturen Moren (The Mother) laget i bronse kommer til Oslo neste uke. Den blir fraktet fra London i fem deler og settes sammen til en hel del på Sukkerbiten i Bjørvika. Frem til sommeren skal den sveises sammen og overflatebehandles, for å kunne stå til evig tid på Inger Munchs brygge.

Fakta om Moren og prosjektet finnes her.

Alle bilder kan lastes ned her.

Overkroppen i London. Moren blir 9 meter høy og veier 18,2 tonn. Foto: John O'Rourke.

Dette skjer 21. – 23. mars og fremover

Moren reiser fra London i fem deler på fire store lastebiler og fraktes til Norge med båt til Brevik i Porsgrunn den 21.mars klokken fem om morgenen. Derfra fraktes den direkte til Sukkerbiten, rett ovenfor MUNCH og Inger Munchs brygge, hvor det er satt opp et stort stillas. Den 23. mars vil man få første inntrykk av størrelsen og formen til skulpturen når delene monteres sammen til en del. Dette vil være synlig for forbipasserende. De neste månedene vil arbeidet med å ferdigstille skulpturen pågå. Arbeidet vil omfatte sammensveising av de fem delene og patinering. Om alt går etter planen får skulpturen sin plass på Inger Munchs brygge i juni.

Sveisearbeid under produksjonen i London, på støperiet AB Fine Art Foundry. Foto: John O,Rourke.

Ny stor kunstattraksjon for folk i byen

Moren, laget av den britiske kunstneren Tracey Emin, viser en naken, upolert og voksen kvinnefigur, som både kan oppfattes rå og sårbar på samme tid. Skulpturen tematiserer moderskap, et menneskelig tema som berører mange, på mange ulike måter. Skulpturen skal sitte knelende i den lille blomsterenga utenfor MUNCH, med ansiktet vendt ut mot fjorden. Skulpturen ble valgt som et stedspesifikk kunstverk og et symbol for Oslos havneområde. Hun kan ses på som en mor for naturen, for menneskene og for byen vår.

Om alt går etter planen heises hun over til Inger Munchs brygge i juni. Illustrasjon: J.L Gibbons.

Mye spennende skjer i juni

Om alt går etter planen løftes skulpturen Moren over Akerselva og får sin plass på Inger Munchs brygge. Her skal den lille enga gjøres i stand rundt skulpturen før bryggen blir tilgjengelig for publikum og man kan komme tett på skulpturen. Det nye Nasjonalmuseet åpner dørene for publikum lørdag 11. Juni. I tillegg til den faste samlingsutstillingen, åpner utstillingen “Jeg kaller det kunst” i Lyshallen på toppen av bygget. En utstilling som vil vise bredden i norsk samtidskunst. Søndagen samme helg leverer forfatterne Karl Ove Knausgård, Ocean Vuong og Tsitsi Dangarembga sine tekster til kunstprosjektet Framtidsbiblioteket. Dette skjer i Deichman Bjørvika. Tekstene vil ikke bli publisert og lest før i 2114.