Arbeidsinstituttet i Buskerud skal inspirere store internasjonale læringsmiljøer ved The 2nd Latin American Congress on Collaborative and Dialogic Practies.

I morgen reiser to ledere og to ungdommer fra Arbeidsinstituttet i Buskerud (AIB) til Tucuman, Argentina for å bidra på en stor konferanse om dialogverktøy, relasjonsledelse og styrkebasert læring. AIB er bedt om å være beste praksis-eksempel på styrkebasert arbeid. Flere hundre internasjonale deltakere venter på å bli inspirerte.

- Dette er veldig morsomt for oss. Det å få internasjonal anerkjennelse for utviklingsarbeidet vårt, verktøyene som er utviklet og den styrkebaserte til nærmining vi bruker er vi selvsagt glade for. Dette handler om den solide jobben som gjøres hver dag av flinke veiledere og dyktig ungdom i AIB, sier daglig leder av Arbeidsinstituttet i Buskerud, Ingebjørg Mæland.

Inviterte etter professorbesøk ved AIB

I fjor var 25 professorer og andre fagfolk som deltok på en internasjonale konferanse i psykisk helse på pre-konferanse hos AIB for å se hvordan likeverdig fellesskap, dialoger og verktøy for styrkebasert læring blir brukt i AIB. Ungdommer og medarbeidere samarbeidet om ansvaret for besøket, omvisningen og metodikkinnføringen, som videre førte til invitasjon til Argentina. Det er en selvfølge for AIB at ungdommer også er med til Argentina.

- Det blir et eventyr for meg, hvor jeg ikke helt vet hva som venter meg. Utrolig spennende og litt skummelt også. Det jeg gleder meg aller mest til må være det å møte andre mennesker og få utvidet min egen forståelse av verden gjennom det. Lang reise, veldig mange nye mennesker og ikke minst det å stå på scenen og snakke engelsk, er noe av det jeg er litt spent på, sier lærekandidat ved AIB, Tine Sydtskow (22).

- Det er kjempekult å få muligheten til dette! Gleder meg mest til konferansen, men er klart veldig gira på å oppleve et sted så langt hjemme ifra. Hvert minutt skal nytes. Det beste med å jobbe styrkebasert er å løfte frem det beste både i oss selv og hverandre, og det kommer til å være essensen i denne reisen også, sier Jon Nordstrøm (21).

AIB er beste praksis for de internasjonale læringsmiljøene

Konferansen i Argentina arrangeres for andre gang, og samler deltakere fra hele verden. Konferansen handler om dialog som verktøy, det å bygge relasjoner som åpner nye muligheter, psykisk helse, mobbing, relasjonsledelse og styrkebasert læring. AIB skal være beste praksis-eksempel, og skal vise hvordan de konkret jobber for å få flere ungdom til å gjennomføre videregående opplæring, samt lykkes i eget liv.

- Målet vårt er å skape læringsglede for alle i skolen. Viktige suksessfaktorer er fokus på ungdommens styrker og samarbeid mellom ungdom, veiledere og ledere basert på gjensidig anerkjennelse og respekt. Ungdommene får økt selvtillit og motivasjon for de stegene som må tas for å realisere egen fremtidsdrøm for utdanning og jobb. Vi gleder oss veldig til å få vise oss frem i Argentina, og også få inspirasjon fra andre, knytte nye relasjoner, treffe forskere og andre vi kjenner fra tidligere – og få en spennende reise sammen, avslutter Mæland.

VISJONEN til Arbeidsinstituttet i Buskerud er: «I et trygt, styrkebasert og humørfylt miljø lærer vi sammen hver dag og alle læringskollegaene bidrar på sitt beste i et likeverdig læringsfellesskap».

Konferansen «2nd Latin American Congress on Collaborative and Dialogic Practies» arrangeres fra 22.-25.april i Tucuman, Argentina: http://colaborativotuc2015.com.ar/en/.

Daglig leder ved Arbedisinstituttet i Buskerud, Ingebjørg Mæland, tlf. 975 88 609.

• unginvest aib

Kronprinsparets Fond er et annerledes Fond som skal bidra til at ungdom i Norge har et godt liv, at det blir færre som faller «utenfor», at ungdom tar i bruk egne ressurser - og at deres drømmer går i oppfyllelse. Dette gjør vi gjennom tett samarbeid med sosiale entreprenører: Trivselsleder (aktivitet og inkludering), Arbeidsinstituttet i Buskerud (gjennomføring av vgs), Pøbelprosjektet (ungdom tilbake til skole og i arbeid) og VIBRO (samfunnsengasjert ungdom som jobber for og med ungdom). Kort fortalt handler det om å bringe ungdom tilbake til utdanning og arbeid, samt gi dem alternative mestringsarenaer.

En analyse av samfunnsnytten for ungdomsprosjektene i Kronprinsparets Fond viser en besparelse for samfunnet på 2,7 milliarder kroner (DNV GL, tidligere Det Norske Veritas, april 2014)

Kronprinsparet åpnet Nasjonalt Vitensenter for styrkebasert læring hos Arbeidsinstituttet i Buskeurd

Norges første nasjonale vitensenter for styrkebasert læring ble høytidelig åpnet av Kronprinsparet i dag. Vitensenteret har sine lokaler hos Arbeidsinstituttet i Buskerud (AIB) i Drammen. Senteret skal skape organisasjoner og oppvekstmiljøer som begeistrer, og gjennom forskningsbasert kunnskap skal Nasjonalt vitensenter for styrkebasert læring være et ledende kunnskapssenter på området.

- Ensomhet blant unge er alvorlig. Jeg håper min historie kan inspirere andre!

Fra hun var 14 år bodde Tine (20) nærmest permanent i ulike psykiatriske avdelinger og på institusjoner. Hun var helt fraværende fra skolen i flere måneder av gangen. Etter at hun fikk plass ved Arbeidsinstituttet i Buskerud (AiB), har hun ikke vært innlagt én eneste gang, er lærekandidat på videregående skole, holder inspirasjonsforedrag, har gitt ut egen EP – og har flere gode venner.