Deltagerne på befaring i Regjeringskvartalet 12. januar 2024. Foto: Niklas Hart

Ti skisseforslag til nytt nasjonalt minnested etter 22. juli

Torsdag 6. juni kl. 9.00–16.00 inviterer KORO til et åpent seminar på Nasjonalmuseet, der kunstnere og arkitekter presenterer sine ideer til nytt minnested i regjeringskvartalet.

Det skal etableres et permanent, nasjonalt minnested etter terrorangrepet 22. juli 2011 i det nye regjeringskvartalet. KORO (Kunst i offentlige rom) har fått i oppdrag å lede arbeidets første fase.

Etter en åpen prekvalifisering med 220 søkere, ble ti kunstnere/arkitekter/grupper invitert til å utforme skisseforslag til nytt minnested. Deltakerne skal selv legge frem sine forslag på seminaret 6. juni.

- KORO har jobbet systematisk med å forankre denne prosessen godt. Det har vært utstrakt dialog med direkte berørte av terrorhandlingene og med andre relevante miljøer, som brukerne av det nye regjeringskvartalet. Det siste halvåret har KOROs prosjektleder og kurator hatt grundige prosesser med konkurransedeltakerne for å skape gode rammer for utviklingen av ideer, konsepter og forslag. Nå ser vi frem til at skissene blir presentert for et allment publikum. Vi tror at de ti deltakerne som juryen har valgt, kommer til å utvide vår forståelse av hva et minnested er og hvordan det kan virke i samfunnet, sier Sigurd Sverdrup Sandmo, direktør i KORO.

Seminaret vil gi et innblikk i ti skisseforslag som representerer ulike ideer, konsepter og retninger for hva et godt minnested kan være i dag.

Arrangementet gratis og åpent for alle, og vil også bli strømmet på koro.no.
Alle forslagene publiseres på koro.no 6. juni kl. 17.00.

Bilde: Kunstnerne og arkitektene som skal levere skisseforslag til nytt nasjonalt minnested etter 22. juli har blant annet besøkt Utøya, som en del av KORO sitt program. Foto: Niklas Hart.

De ti deltakerne er:

• Anna Daniell (kunstner)
  • A K Dolven (kunstner) og Cathrine Vigander (Element arkitekter)
  • Beate Hølmebakk og Per Tamsen (begge Manthey Kula arkitekter)
  • Henning Sunde (Rodeo arkitekter), Hanne Tyrmi (kunstner) og Rainer Stange (Bokemo)
  • Kjetil Trædal Thorsen og Jorunn Sannes (begge Snøhetta)
  • Marianne Heier (kunstner)
  • Matias Faldbakken (kunstner)
  • Merete Røstad (kunstner) og Jad El Khoury (kunstner og arkitekt)
  • Raqs Media Collective: Monica Narula, Jeebesh Bagchi og Shuddhabrata Sengupta
  • Sumayya Vally (Counterspace Architecture) og Suzanne Lacy (kunstner)

- Minnebearbeiding er en vedvarende oppgave

KOROs kjernegruppe i prosjektet består av seniorkurator Trude Schjelderup Iversen, kurator formidling André Gali og prosjektleder Mari Magnus.

- Det er i dag en større forståelse for at minnebearbeiding etter 22. juli er en vedvarende oppgave. De kunstneriske bidragene vi får se den 6. juni, presentert av kunstnerne selv, er verdifulle bidrag til dette uavhengig om de går videre eller ikke, sier Trude Schjelderup Iversen.

- Vi håper denne dagen vil være en meningsfull og viktig dag for overlevende, etterlatte og pårørende etter 22. juli. Deres bidrag i prosessen er og har vært uvurderlig, sier Mari Magnus.

Seminaret inngår i serien Memorials and Society: forventninger, forhandlinger og kunstneriske bearbeidelser (2023–2025).

Bakgrunn:

På oppdrag fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) utfører KORO et forprosjekt for permanent nasjonalt minnested for 22. juli. God forankring og en bred offentlig samtale er en viktig del av oppdraget.

I september 2023 ble det lyst ut en åpen prekvalifisering for oppdraget. 220 søkere meldte sin interesse, og av disse ble ti enkeltindivider/grupper av kunstnere og arkitekter valgt til å levere frenklete skisseforslag. I konkurransefasen har deltakerne vært på befaring i regjeringskvartalet, besøkt 22. juli-senteret og Utøya, og møtt viktige aktører som AUF, støttegruppen og representanter for ansatte, departementer og relevante fagpersoner. Torsdag 6. juni offentliggjøres de ti skisseforslagene på Nasjonalmuseet.

I løpet av sommeren vil juryen vurdere hvilke grep, konsept eller forslag til utforming de har mest tro på som løsning på oppdraget. I september inviteres tre deltakere til å videreutvikle og konkretisere prosjektene sine. I mars 2025 kårer juryen et vinnerforslag.

Juryen ledes av tidligere ordfører i Oslo, Marianne Borgen, og består av minnefaglig, kunst- og arkitekturfaglig kompetanse samt relevante interessegrupper og berørte:

• Marianne Borgen (leder, f. 1951), tidligere ordfører i Oslo (2015–23)
  • Mohamed Abdi (f. 1986), lærer og skribent
  • Regitze Schäffer Botnen (f. 1994), sentralstyremedlem i Støttegruppen for 22.juli
  • Mathias Danbolt (f. 1983), professor ved Københavns universitet
  • Lena Fahre (f. 1968), direktør for 22.juli-senteret
  • Ingeborg Hjort (f. 1977), faglig leder på Falstadsenteret
  • Nora Ceciliedatter Nerdrum (f. 1978), seksjonsleder/kurator i KORO
  • Camille Norment (f. 1970), kunstner
  • Trude Schjelderup Iversen (f. 1974), seniorkurator i KORO
  • Fabian Wahl Sandvold (f. 2000), sentralstyremedlem i AUF
  • Hege Maria Eriksson (f. 1969), direktør i Statsbygg (til mars 2024)
  • Øystein Rø (f. 1978), arkitekt og partner i Transborder Studio (fra april 2024)

Kategorier

KORO produserer, forvalter og formidler kunst i offentlige bygg og på andre offentlige arenaer. Samlingen av kunstverk er tilgjengelig for publikum på om lag tusen steder i Norge og internasjonalt.

André Gali

Pressekontakt Kurator formidling Formidling og kommunikasjon +47 975 91 704
Nina Frang Høyum

Pressekontakt Leder for seksjon for formidling og kommunikasjon +47 480 34 852

KORO - Kunst i offentlige rom

KORO – Kunst i offentlige rom - produserer, forvalter og formidler kunst i offentlige bygg og på andre offentlige arenaer. Samlingen av kunstverk er tilgjengelig for publikum på om lag tusen steder i Norge og internasjonalt.
KORO er en statlig etat under Kulturdepartementet. Vårt kulturpolitiske oppdrag er å sikre at flest mulig møter et mangfold av kunst av høy kvalitet i offentlige bygg og på andre offentlige steder.
KOROs arbeid skal også bidra til å utvikle samtidskunsten og til å gi kunstnerne oppdrag og inntekter. Den faglige virksomheten er underlagt prinsippet om armlengdes avstand.

KORO - Kunst i offentlige rom

Besøksadresse: Victoria Terrasse 11, inngang Løkkeveien, 0251 Oslo