Gå videre til innhold
Høyblokka bak Johan Nygaardsvolds plass der det nasjonale minnestedet etter 22. juli og 22.juli-senterets nye inngangspaviljong vil komme. Arkivfoto: Norsk Teknisk Museum

Pressemelding -

Flere spennende søkere til nasjonalt minnested etter 22. juli i regjeringskvartalet

Pressemelding: Oslo, 10.11.2023

KORO er i gang med et forprosjekt til det nasjonale minnestedet etter 22. juli i regjeringskvartalet. 18. september ble det utlyst en åpen prekvalifisering for kunstnere ogarkitekter.

Da fristen gikk ut 1. november var det kommet inn 222 søknader.

- Vi er svært fornøyde med det høye nivået blant søkerne, som inkluderer noen av defremste norske kunstnere og arkitekter. Det er også gode internasjonale kandidater blant søkerne.Ved første gjennomgang ser vi også at det er en ganske god fordeling av kunstnere og arkitekter, og av enkeltpersoner og grupper, med god variasjon i alder og bakgrunn.Vi får en utfordrende jobb med å sile ned til ti kandidater som inviteres til lukket konkurranse, sier Trude Schjelderup Iversen, seniorkurator i KORO.

KORO vil legge fram en innstilling med forslag til konkurransedeltagere for juryen. Schjelderup Iversen leder det kunstfaglige arbeidet med innstillingen ved hjelp avfagpersoner i KORO og i juryen.

Den endelige beslutningen om hvem som går videre til konkurransen tas av juryen som består av Marianne Borgen (Juryens leder, tidligere ordfører i Oslo), Mohamed Abdi (lærerog skribent), Regitze Schäffer Botnen (overlevende og styremedlem i den Nasjonale Støttegruppen etter 22. juli), Mathias Danbolt (professor i kunsthistorie ved Københavns universitet), Hege Maria Eriksson (direktør i Statsbygg), Lena Fahre (direktør for 22. juli-senteret), Ingeborg Hjort (faglig leder ved Falstadsenteret), Nora Ceciliedatter Nerdrum(leder for kunstseksjonen og kurator i KORO), Camille Norment (kunstner), Trude Schjelderup Iversen (seniorkurator i KORO) og Fabian Wahl Sandvold (sentralstyremedlem iAUF).

- I juryens første møte i desember, vil deltagerne bli endelig bestemt. De ti utvalgte vil bli offentliggjort på nyåret og deltagerne møtes i Oslo tidlig i januar 2024 for å få nødvendig informasjon om konkurransen for å kunne begynne arbeidet med forslag. Da vil de blant annet besøke regjeringskvartalet, 22. juli-senteret og Utøya og møte vitner og andre for å få viktig innsikt og kunnskap før de begynner å jobbe med forslag til nasjonalt minnested, forteller Mari Magnus, prosjektleder i KORO.

Fakta:

• 18. september 2023 ble en åpen, internasjonal prekvalifisering utlyst
  • Fristen for å søke var 1.november 2023
  • Det kom inn 222 søknader
  • Fra innsendelsene til prekvalifiseringen blir det valgt ut 10 deltagere som går videre til en lukket kunstkonkurranse
  • Fra de 10 forslagene velges 3 forslag som går videre til en ny runde og videreutvikling. Vinnerforslaget kåres blant disse 3.
    Juryen består av: Marianne Borgen (juryleder, f. 1951), Mohamed Abdi (f. 1986), Regitze Schäffer Botnen (f. 1994), Mathias Danbolt (f. 1983), Hege Maria Eriksson (f. 1969), Lena Fahre (f. 1968), Ingeborg Hjort (f. 1977), Trude Schjelderup Iversen (f. 1974), Nora Ceciliedatter Nerdrum (f. 1978), Camille Norment (f. 1970) og Fabian Wahl Sandvold (f. 2000)
  • Juryen er satt ned av KOROs direktør, Sigurd Sverdrup Sandmo
  • Det er KORO (Kunst i offentlig rom) som organiserer konkurransen
  • I kjernegruppa er Mari Magnus (prosjektleder), Trude Schjelderup Iversen (kurator)og André Gali (formidling)
  • Oppdraget er gitt av Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD)
  • Særegent for prosjektet er at parallelt med konkurransen arrangerer KORO kunnskapsserien Memorials and Society: forventninger, forhandlinger og kunstneriske bearbeidelser

Fremdrift:

• Medio desember: Juryen velger opp til 10 konkurransedeltagere
  • Januar 2024: Konkurranseoppstart
  • Juni 2024: Offentliggjøring av konkurranseforslag
  • August/ september 2024: Juryen velger opptil 3 forslag som går videre til avsluttenderunde
  • Mars 2025: Juryenvelger vinneren
  • Dato for ferdigstillelse av minnestedet er ikke satt

Kategorier

KORO produserer, forvalter og formidler kunst i offentlige bygg og på andre offentlige arenaer. Samlingen av kunstverk er tilgjengelig for publikum på om lag tusen steder i Norge og internasjonalt.

André Gali

Pressekontakt Kurator formidling Formidling og kommunikasjon +47 975 91 704

KORO - Kunst i offentlige rom

KORO – Kunst i offentlige rom - produserer, forvalter og formidler kunst i offentlige bygg og på andre offentlige arenaer. Samlingen av kunstverk er tilgjengelig for publikum på om lag tusen steder i Norge og internasjonalt.
    KORO er en statlig etat under Kulturdepartementet. Vårt kulturpolitiske oppdrag er å sikre at flest mulig møter et mangfold av kunst av høy kvalitet i offentlige bygg og på andre offentlige steder.
    KOROs arbeid skal også bidra til å utvikle samtidskunsten og til å gi kunstnerne oppdrag og inntekter. Den faglige virksomheten er underlagt prinsippet om armlengdes avstand.

KORO - Kunst i offentlige rom

Besøksadresse: Victoria Terrasse 11, inngang Løkkeveien, 0251 Oslo