Kople er driftspartner for offentlige ladere i Viken fylkeskommune og tilhørende kommuner.

Ladestasjonene i Viken blir nå Kople-ladere

Viken fylkeskommune har på vegne av over halvparten av kommunene i Viken hatt en lang og grundig prosess med å finne rett ladeoperatør til ladestasjoner ved kommunale anlegg. Torsdag 22. oktober ble det klart at Nettservice Ringerike og Nettservice Hadeland har vunnet anbudet, med Kople som driftspartner og -system. Parallelt med overflyttingen av de eksisterende laderne, starter etableringen av nye ladesteder over hele fylket.

For dagens brukere betyr overflyttingen at Koples app, ladebrikke eller dropin betaling må benyttes for å starte og stoppe lading, etter ladestedet er merket om. Ladebrikker fra enkelte av våre samarbeidspartnere kan også benyttes om det er ønskelig, forteller leder for salg og forretningsutvikling i Kople, Joakim Sveli.

Innføring av nye driftssystemer og bygging av nye ladepunkter begynner snart

Innføringen av nye driftssystemer vil foregå fortløpende etter avtale med hver kommune. Vi legger opp til å overføre laderne på en måte som ikke påvirker biler som lader negativt. Ladestasjoner vil merkes med oversiktlig informasjon, og ved behov for hjelp, har vi døgnåpne supportlinjer som er klare til å bistå, forteller kundeansvarlig Simen Lokrheim.

I tillegg vil kommunene anslagsvis etablere over 1000 nye ladepunkt i løpet av de neste årene. Dette er en stor satsning, og viser kommunene i Viken som viktige pådrivere i det grønne skiftet, sier Sveli.

Grundig prosess som gir goder for kommunene

Prosessen med anbudet startet i april 2019. Viken ble delt inn i to geografiske områder, hvor en tilbyder kun kunne levere tilbud på et av områdene. Nettservice Ringerike AS og Nettservice Hadeland AS leverte tilbud på hvert sitt geografiske område, med Kople som driftsoperatør for begge selskap. Kvalitet ble til slutt den avgjørende faktoren som sikret seieren i begge områder.

Resterende kommuner i Viken, samt fylkeskommunen kan også velge å tiltre gjennom kontrakten som nå er signert. Dette gjør at mange kommuner vil kunne spare en del tid ved at de ikke behøver å gå ut med en egen anbudskonkurranse. Slik kan de sikre et godt og tilpasset tilbud til sine tjenestebiler, og kommunens innbyggere og besøkende, forteller Lokrheim.

Kople er Norges nyeste ladeoperatør

Kople er Ringerikskrafts satsning på elbillading. Konsernet har jobbet med elbilladere siden 2012, og samlet i 2019 satsningen under navnet Kople. Kople leverer og drifter ladeanlegg til destinasjoner og næringsbygg, samt hurtigladeanlegg, hjemmeladere og anlegg til borettslag.

Vi har gjort en rekke tiltak for å gjøre lading så enkelt som mulig for brukerne våre, forteller Lokrheim. Mange lader i dag med RFID brikker, og ønsker å ha færrest mulig av disse. Derfor har vi gjort våre ladere tilgjengelig for mange ulike brikker, som Elbilforeningen, NAF og Fortum. I tillegg har vi fargekodet laderne våre, slik at det skal være enkelt å se hvilken hurtig- eller lynlader som passer til din bil når du kommer på et ladested.

Kople vokser

Kople jobber parallelt med å ta over drift på ladestasjoner i Bærum, samtidig som det er planlagt flere nye hurtigladeanlegg og destinasjonsladeanlegg før nyttår. Tidligere i år var vi bare 4 ansatte. Når vi er ferdige med pågående rekrutteringsprosesser blir vi 18, avslutter Sveli stolt.

Kople bygger og drifter lyn- og hurtigladeanlegg langs veien og normalladeanlegg til offentlige parkeringsplasser og bygg, destinasjoner, næringsbygg og borettslag og sameier. Kople er med deg hele veien fra planlegging av et ladeanlegg til montasje, drift og support. Vi skal gi enkle ladeopplevelser til alle.

Tine Holm-Hansen

Pressekontakt Marketing & Communications Manager Markedsføring og kommunikasjon +4790923030