Kolbjørn Stuvebakken (fra venstre) og Trine Maren Skott-Myhre i Kontorhuset setter pris på tipsene fra interiørarkitekt Kristin Bjørkavåg i Paradis Interiørarkitekter.

Fem interiørtips til næringslivet

Bærekraft er stikkord for interiørarkitekt Kristin Bjørkavågs viktigste tips til bedrifter som skal modernisere eller oppgradere. – Ikke så forskjellig fra det du bør tenke når du pusser opp hjemme, sier hun.

I 25 år har Kristin Bjørkavåg jobbet med interiørdesign. Med BA i Furniture Design fra Univercity of Central England i Birmingham, er hun i dag kjent for stor erfaring og faglig tyngde. Siden januar 2023 har hun drevet Paradis Interiørarkitekter fra lokalene i Kontorhuset Asker. Derfra har hun løst utfordringer for kunder på store deler av Østlandet.

Hun jobber innenfor et stort spenn, fra fasadeendringer med tilbygg og ombygg til å gi nytt liv på kontorer og private hjem.

– Det handler om å skape funksjonelle, inspirerende og personlige løsninger inne og ute for bedrifter og privatpersoner, sier hun.

Fem tips

Bærekraftige valg ligger i stor grad til grunn for Kristin Bjørkavågs viktigste tips og råd.

• Brukte møbler: – Her kan mange bedrifter bli flinkere. Det er flere store leverandører med gode utvalg. Ofte kan møblene trekkes om. Det er mer bærekraftig og kan gi bedre resultat enn å kjøpe nytt.
  • Farger: – Tenk som hjemme. Farger skal være lune. De bør tåle tidens tann. Dropp de sterkeste motene. Husk at farger bidrar til å gjøre det lunt, hyggelig og dermed også trygt. Har vi det trygt, presterer vi bedre.
  • Materialvalg: Må stå seg over tid. De må ha god kvalitet og heller ikke bli umoderne. Tenk klassisk.
  • Trender: – Mange har feilinvestert i "spill- og lekerom" for ansatte. Dropp motetrender. Tenk funksjon og oppgaver. Folk er på jobben for å prestere på arbeidsplassen.
  • Pris: Billigst kan bli dyrest. Tenk livsløpspris. Da kan du ofte gå opp i pris. Det kan likevel være lønnsomt.

– Nøyaktig slik tenkte vi da vi nylig pusset opp Kontorhuset Bragernes. Der trakk vi om møblene. Kristins råd og tips er som musikk for oss. Her kjenner vi oss igjen, sier daglig leder Trine Maren Skott-Myhre i Kontorhuset Drift AS.

Langvarig

– Løsningene du velger, skal vare lenge. Det handler om alt fra farger, materialvalg og belysning. Korte intervaller mellom hver gang du må pusse opp, viser at du ikke har tenkt langt nok eller valgt gode nok løsninger, sier Bjørkavåg.

Hun har ofte kundemøter på Kontorhuset i Asker. – Det fungerer optimalt. Erfaringen viser at lokaler på gateplan i et sentrum ikke har samme betydning som tidligere. Her har jeg materialprøver, fargeprøver og den slags og tjener på å ha litt romslig plass med tilgang på møterom og fellesområder, sier Bjørkavåg.

– Det er flott for oss å se at løsningene vi har på våre kontorhus også fungerer for en interiørarkitekt som ikke er en tradisjonell kontorbedrift, men en kreativ bedrift som også skal vise fram vareprøver og som har funnet sin form på visningsrom. Det er vi veldig godt fornøyde med. Samtidig bidrar det til en enda mer spennende og mangfoldig sammensetning av bedrifter hos oss, sier Kolbjørn Stuvebakken i Kontorhuset Drift AS.

Ønskesprik

Bjørkavåg ser noen ganger et stort sprik mellom bedriftenes ønsker og det mange ansatte vil ha.

– Ledelsen kan ofte jobbe for å spare plass. De vil kanskje ha åpne landskap, ingen skal ha faste plasser og kanskje planlegges det med færre kontorplasser enn antall ansatte. Tanken er at mange hele tiden er ute hos kunder.

– Samtidig øker bruken av hjemmekontor. Det kan blant annet skyldes at mange ikke får konsentrert seg på arbeidsplassen. Da fungerer ikke løsningene godt nok. Da trengs mer skjerming og mer tilrettelegging for å kunne jobbe konsentrert. Folk ønsker å gjøre en best mulig jobb. Da må det tilrettelegges, sier hun.

– Slik har vi tenkt der vi har åpne plasser på våre ulike kontorhus. Og for bedrifter som har løsninger med åpne kontorplasser, tilrettelegger vi med stillerom. Det er ikke alle arbeidsoppgaver som best løses i et åpent landskap, eventuelt så passer det ikke for alle å løse alt i åpne landskap, sier Skott-Myhre som snakker varmt om stillerom og teamkontorer.