KUTT Gourmet - nominert til årets sosial entreprenør 2015

En suksess - Kompass & Co har i samarbeid med SIO Mat og Drikke og Matvett deltatt på et 3 uker langt eksperiment hvor vi har ønsket å teste om det er mulig å tenke trippel bunnlinje gjennom å skape retter av overskuddsmat. Studentene strømmet til og viste at interessen er stor. Nå er prosjektet nominert til årets sosial entreprenør 2015.

Blindern i Oslo, er kåret til årets sosiale entreprenør av FERD. Det er mange som bør få æren for denne seieren, særlig studentene som omfavnet tilbudet fra første dag og som alle kan kalle seg sosiale entreprenører.

Å redusere matsvinn handler om lønnsomhet og samfunnsansvar. KUTT Gourmet ble utviklet som en del av Trippel, et prosjekt initiert av Scandinavian Design Group, der ulike aktører samarbeider om å finne konsepter som kan gjøre samfunnsansvar i verdikjeden lønnsomt. Matvett, Kompass & Co og SiO driver KUTT Gourmet sammen, med formål om å bidra til bevisstgjøring og mindre matsvinn.

−Vi er utrolig glade for denne seieren. Den viser at tiden er moden for denne typen konsepter, sier direktør i SiO Mat og Drikke, Per Christensen. −På KUTT Gourmet kan studentene ta samfunnsansvar ved å spise mat som ellers ville blitt kastet, og vi i SiO Mat og Drikke oppnår økt bevissthet på kjøkkenet og hos våre leverandører, fortsetter han.

−Dette er utrolig gøy og en viktig seier for oss og for Norge, sier daglig leder i Kompass & Co, Sherry Hakimnejad, som driver med sosialt entreprenørskap hver dag. Det er veldig bra for ungdom som har falt utenfor å være en del av et miljø som handler om kunnskap og fellesskap. Her får ungdommen noe å strekke seg etter, og med KUTT Gourmet bevisstgjør vi på mange måter og sparer samfunnet for kostnader, sier hun.

−KUTT Gourmet er et nudge-tiltak hvor alle som spiser der er sosiale entreprenører, både ved å bidra til at mat ikke kastes og ved å formidle budskapet videre i sitt nettverk, sier kommunikasjonssjef i Matvett, Anne Marie Schrøder. −Kafeen er også et utstillingsvindu for oss som jobber med at matbransjen skal la seg inspirere til samarbeid om å ta i bruk slike tiltak for å redusere matsvinn og gjøre samfunnsansvar lønnsomt. Det vil si å selge råvarer til rabattert pris som blir forvandlet til et godt måltid i stedet for å kaste dem, fortsetter hun og takker for at FERD anerkjenner at matsvinnfloken må løses i felleskap.

Sherry Hakimnejad

Pressekontakt Daglig leder +47 901 60 289